Styrets årsberetning for 2017
Les årsberetningRegnskapet for 2017
Les regnskapetStyrets årsberetning for 2017
1. Styrets sammensetning
Styret har i 2017 bestått av:
George Fulford,
styrets lederAndré Tangerud,
nestlederKari Solberg Økland,
styremedlemPer Håvard Kleven,
styremedlemAnne Kristine Teigen,
styremedlemGry Nessjøen,
ansattes observatørDet er avholdt 10 styremøter og ett strategiseminar i 2017.
2. Oppsummering og kort om virksomheten
Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) har ansvar for innsamling og behandling av husholdningsavfall fra innbyggerne i ni kommuner. Dette er en lovpålagt kommunal oppgave som selskapet utfører etter delegasjonsvedtak fra eierkommunene.
RfDs største leverandør, RenoNorden AS, ble slått konkurs 19. september 2017 grunnet flere store tapskontrakter i Norge. RfD hadde god beredskap for en slik situasjon og arbeidet ble overtatt av ny leverandør 20. september uten avbrudd i tjenesten. Arbeidet før og etter konkursen har vært krevende, men innbyggerne har ikke blitt skadelidende.
Det har i 2017 vært utlyst flere store anbudskontrakter innenfor innsamling og avsetning av avfall. Ved alle nye kontrakter har det vært stor fokus på miljø og samfunnsansvar.
Regnskapet for 2017 viser et økonomisk resultat som er bedre enn budsjett. Dette gir en lavere belastning på selvkostfondet enn planlagt. Med bakgrunn i tidligere overskudd og økende selvkostfond ble renovasjonsgebyret for 2017 satt lavere enn kostnaden til renovasjonstjenesten. Det ble budsjettert med et underskudd. Dette er i henhold til retningslinjer for selvkost og skal bidra til å redusere selvkostfondet.
Selskapet holder til i kontorlokaler på Grønland 1 i Drammen.
3. Representantskap
Representantskapet består av politisk valgte representanter fra hver av de ni eierkommunene. Ordfører i Nedre Eiker, Bent Inge Bye, er leder av representantskapet for inneværende periode. Det har vært avholdt to ordinære møter i representantskapet i 2017, samt et ekstraordinært møte i forbindelse med situasjonen i RenoNorden.
4. Eierforhold, selskapsform og formål
Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) er organisert som et interkommunalt selskap. Selskapet eies av kommunene Drammen, Hurum, Lier, Modum, Nedre Eiker, Røyken, Sande, Svelvik, og Øvre Eiker. Selskapets forretningskontor er i Drammen.
Selskapet skal oppfylle kommunenes forpliktelser knyttet til husholdningsavfall etter Forurensningsloven, renovasjonsforskriften, gjeldende selskapsavtale og eierstrategi.
Eierstrategien ble revidert i 2016 og er lagt til grunn for styrets arbeid i 2017, herunder også arbeidet med ny selskapsstrategi. Eierstrategien gir blant annet viktige presiseringer vedrørende etikk og miljø, samt at renovasjonstjenesten skal baseres på et felles selvkostregnskap for alle ni kommuner. Dette blir gjennomført fra og med 2018.
Eierkommunenes hovedformål med sitt eierskap i RfD er å sikre bolig- og fritidseiendommene, skoler og barnehager og, hvis ønskelig, andre offentlige formålsbygg for alle eierkommunene:
- Et fremtidsrettet og bærekraftig tjenestetilbud, som vektlegger eierkommunenes ambisjoner om reduserte utslipp av klimagasser, og som er tilrettelagt for kildesortering og gjenvinning av ressursene i avfallet.
- Et brukervennlig, fleksibelt og likeverdig tjenestetilbud for alle innbyggere, som på en positiv måte stimulerer til bærekraftige holdninger og adferd. Et vesentlig ledd i tjenestetilbudet er aktiv og målrettet informasjon.
- Et kostnadseffektivt tjenestetilbud, basert på samarbeid og stordrift, til konkurransedyktige priser.
Styret har i 2017 gjennomgått selskapsstrategien med utgangspunkt i nasjonale og lokale avfallsstrategier samt forventninger fra eierne, slik det er nedfelt i gjeldende eierstrategi og selskapsavtale. Hovedpunktene ble gjennomgått på representantskapsmøte 2-17. En revidert selskapsstrategi legges frem til behandling på representantskapsmøte 1-18.
For driftsåret 2017 har styret lagt til grunn selskapsstrategien for 2014-17, som ble vedtatt av representantskapet i 2013. Styret legger stor vekt på å balansere målstyringen mellom de ulike forventningene til selskapet, og søker å optimalisere forholdet mellom miljø, tjenestetilbud og kostnader. Dette er vektlagt i selskapets forretningside:
RfD skal tilby miljøvennlig, brukervennlig og kostnadseffektiv renovasjon for innbyggerne og kommunene i Drammensregionen.
Selskapet har fastlagt strategiske mål basert på de tre begrepene i forretningsideen:
- RfD skal tilby en miljøvennlig renovasjonstjeneste
- RfD skal tilby en brukervennlig renovasjonstjeneste
- RfD skal tilby en kostnadseffektiv renovasjonstjeneste
Styret rapporterer oppnåelse av disse målene hvert år til selskapets eiere.
Renovasjonsforskriften, som regulerer innbyggernes plikter og rettigheter i forhold til renovasjonsordningen, har blitt revidert og samordnet i 2017. Formålet med revideringen var at alle kommuner skal få likelydende renovasjonsforskrift, og oppdatere denne til dagens tjenestetilbud og regelverk. Renovasjonsforskriften ble fremlagt til politisk behandling 2017 og vedtatt i alle ni eierkommuner.
5. Selskapets virksomhet
Renovasjonstjenesten omfatter innsamling, transport og behandling av husholdningsavfall fra 85 000 husstander og 5 000 hytter, samt driftsansvar for syv gjenvinningsstasjoner.
RfD har en begrenset virksomhet med innsamling og behandling av næringsavfall. Avfall fra skoler og barnehager er i henhold til gjeldende forskrift definert som næring.
Selskapet forestår ikke selv produksjon av renovasjonstjenestene, men det benyttes underleverandører etter forutgående anbudskonkurranser, slik at det i sum bygges opp et godt renovasjonstilbud til husstandene.
6. Redegjørelse for fortsatt drift
Forutsetningen for fortsatt drift er til stede og årsregnskapet for 2017 er satt opp under denne forutsetning.
Omfanget av næringskunder er lavt, og representerer etter styrets vurdering en ubetydelig økonomisk risiko. Regnskapsførsel knyttet opp til næringskunder holdes adskilt fra selvkostregnskapet for husholdningsavfall.
7. Arbeidsmiljø og likestilling
Selskapet hadde ved årets utgang 22 ansatte, 15 kvinner og 7 menn.
Det arbeides løpende med arbeidsmiljø og sykdomsforebyggende tiltak. Det er inngått avtale med St. Joseph Bedriftshelsetjeneste for å få bistand til dette arbeidet. RfD er en IA bedrift. Det har ikke inntrådt skader eller ulykker i 2017.
Selskapet tilstreber likestilling mellom kjønnene, og det praktiseres lik lønn for likt arbeid hensyntatt alder og erfaring. Av styrets fem medlemmer er det tre menn og to kvinner. Ansattes observatør i styret er kvinne. Av ledergruppens fire medlemmer er det to kvinner og to menn. Det er ikke iverksatt særskilte tiltak i forbindelse med likestilling, da dette ivaretas av den daglige driften.
I rekruttering og annen personalforvaltning ivaretar selskapet forutsetningene i likestillingsloven og diskrimineringsloven.
Arbeidsmiljø og samarbeidsforhold i bedriften er godt. Totalt sykefravær utgjør 3,75 prosent, som er en nedgang fra 4,33% prosent. 2,07 prosent er korttidsfravær, mens 1,68 prosent er langtidsfravær. Langtidsfraværet er ikke relatert til forhold på arbeidsplassen.
Gjennomsnittsalderen blant ansatte er 47 år og gjennomsnittsansiennitet i selskapet er 9 år.
8. Miljørapportering
Den daglige virksomheten skjer ved ordinær kontordrift. Kontordriften forurenser ikke det ytre miljøet. RfD er Miljøfyrtårnsertifisert som kontorbedrift.
Det benyttes underleverandører for å levere en samlet renovasjonstjeneste, og det er et betydelig transportinnslag i dette arbeidet. Ved anbudskonkurranser stilles krav til gode og rasjonelle transportløsninger hvor fornybart drivstoff, redusert støy og minimale utslipp tillegges betydelig vekt. Ved innsamlingskontrakten som ble utlyst i 2016 ble det stilt krav til bruk av fornybar energi på renovasjonsbilene.
Sluttbehandling av innsamlet avfall skjer etter anbudskonkurranser. I anbudene stilles det krav til gode og miljøvennlige løsninger, og optimal ressursutnyttelse.
RfD har utarbeidet en egen miljørapport med klimaregnskap for 2017. Her omregnes både positiv og negativ påvirkning på miljøet til CO2-ekvivalenter. Selskapets virksomhet bidrar positivt til reduserte utslipp gjennom utnyttelse av ressursene i avfallet. Modellen som er lagt til grunn for miljøregnskapet gir også beslutningsstøtte for vurdering av endringer i tjenesten sett ut fra et miljø- og klimaperspektiv.
Styret prioriterer aktivt å realisere de miljømål som eiere og samfunn setter for selskapets virksomhet. Dette skjer blant annet ved å videreutvikle kildesorteringsordningen som tilbys innbyggerne.
9. Samfunnsansvar
Selskapet søker å opptre samfunnsansvarlig innenfor områder som arbeidsgiverpolitikk, etikk, anskaffelser og deltakelse i kunnskapsutvikling og forsknings- og utviklingstiltak samt arbeidstakerrettigheter og antikorrupsjon.
Selskapet legger vekt på å bruke leverandører som fremmer høy etisk bevissthet. Inngåtte kontrakter følges tett for å forebygge sosial dumping hos våre leverandører. Alle beslutninger skal fattes på grunnlag av best mulig ressursbruk.
Selskapet vil aktivt søke å forebygge korrupsjon og misligheter. Ledere skal gå foran og varsle om kritikkverdige forhold. Selskapet har vedtatt etiske retningslinjer som er gjeldende for alle ansatte og tillitsvalgte.
RfD stiller relevante krav til arbeidsmiljø og arbeidsvilkår hos bedrifter som utfører oppdrag på vegne av selskapet. Ved innsamlingskontrakten som er selskapets største kontrakt, ble det blant annet stilt krav til relevant tarifflønn samt konkrete bestemmelser om HMS, arbeidstid og fortrinnsrett.
10. Kundefokus og brukervennlighet
Selskapet legger stor vekt på at tjenestetilbudet skal være brukervennlig, slik at det skal være enklest mulig for innbyggerne å kildesortere og ta miljøvennlige valg.
Tjenestetilbudet i Drammensregionen fungerer generelt godt, og de fleste innbyggerne er flinke til å sortere avfallet sitt. Selskapet anser allikevel at det fortsatt ligger et potensial for bedre sortering i husholdningene, og driver løpende med kampanjer og holdningsskapende arbeid.
De nye gjenvinningsstasjonene har blitt svært godt mottatt, og har fått økt besøk. Byggeprosjektene har vært krevende og har krevd mye ressurser, men har også ført til at innbyggerne i større grad benytter tilbudet i sin egen kommune. Det planlegges nye gjenvinningsstasjoner i Nedre Eiker og Drammen med samme brukervennlighet.
I tråd med samfunnsutviklingen og myndighetenes politikk legger selskapet opp til økende bruk av elektronisk kommunikasjon med kundene. Det er blant annet utviklet app og SMS-baserte løsninger for hentedager, som erstatter behovet for kildesorteringskalender på papir. En enkel oversikt på papir tilbys til innbyggere som ikke er brukere av elektroniske løsninger. Det ble i 2017 innført en innloggingsfunksjon med «min side» der innbyggerne selv kan gjøre i endringer, søke fritak eller melde avvik.
I kundedialogen blir det lagt stor vekt på å få frem budskapet om hva avfallet blir til, og hvilken miljøgevinst gjenvinning har.
11. Redegjørelse for årsregnskapet og finansiell risiko
Regnskapet for 2017 viser et resultat som er noe bedre enn budsjettert. Dette er i samsvar med de prognoser styret har forholdt seg til gjennom året.
Underskudd på selvkostregnskapet utgjør kr 3 928 172, mens det budsjetterte underskuddet var kr 12 903 923. Dette beløpet belastes selvkostfondet, som utregnes separat for hver enkelt kommune.
Det positive resultatavviket skyldes at inntektene har vært høyere enn budsjettert, samt at varekostnader og finanskostnader har vært lavere enn budsjettert. Avfallsmengdene har i 2017 vært omtrent på samme nivå som i 2016, mens prisene på avsetning har vært høyere.
Konkursen i RenoNorden har ikke ført til økonomiske avvik ut over budsjett, dels på grunn av bankgarantier, og dels på grunn av det fremforhandlede oppgjør med konkursboet. Hasteanskaffelse og ny avtale er gjennomført innenfor de budsjetterte kostnadsrammer.
Sum driftsinntekter utgjør kr 257 805 548 som fordeler seg slik:
• salgsinntekt | kr 229 478 839 |
• annen driftsinntekt | kr 28 326 709 |
Salgsinntektene er gebyrer som innbetales av den enkelte abonnent i de ni eierkommunene. Gebyrene ble satt ned i 2013 for å redusere opparbeidede selvkostfond, og tilbakeføre midlene til abonnentene. I perioden 2013-2016 har det vært små endringer i gebyrene. I 2017 økte gebyrene i gjennomsnitt med 5 %, men kostnaden til renovasjon dekkes fortsatt ikke fullt ut av renovasjonsgebyret. Dette skyldes at tidligere opparbeidede selvkostfond benyttes til delvis finansiering av tjenesten.
Annen driftsinntekt utgjør hovedsakelig salg av papp og papir, plast, glass og metall. Disse prisene følger internasjonale markedspriser, som for 2017 har vært økende. I tillegg har selskapet for perioden 20. september og ut året leid ut renovasjonsbiler som ble kjøpt i forbindelse med konkursen i RenoNorden.
Det samlede selvkostfondet for husholdninger utgjør kr 38 460 444. Selskapet er i en fase hvor selvkostfondet gradvis reduseres gjennom planlagte underskudd. Ved overgang til felles renovasjonsgebyr i 2018 planlegges å foreta en utbetaling direkte til abonnentene, som utjevner forskjeller mellom kommunene. Etter dette vil renovasjonsgebyrene måtte fastsettes ut fra de reelle kostnadene til utførelse av renovasjonstjenesten.
Selskapet har et eget selvkostfond for farlig avfall fra næring, med et samlet resultat på kr -141 298.
RfD har overtatt et økonomisk ansvar fra kommunene til etterdrift av deponier hvor det tidligere har vært deponert husholdningsavfall. Selskapet gjennomfører beregninger basert på inngåtte kontrakter og oppdaterte tall fra kommunene. Siden dette er fremtidige kostnader hvor forpliktelsen allerede er påløpt, er styrets vurdering at det er riktig å avsette for forpliktelsene i regnskapet. Avsetning til etterdrift deponier viser for 2017 en fremtidig forpliktelse på kr 15 005 758.
Det gjøres en løpende utgiftsføring og balanseføring av pensjonsforpliktelser. Etter styrets vurdering gir dette godt samsvar mellom regnskapet og selskapets reelle forpliktelser. Endringer i pensjonsforutsetninger gjør at forpliktelsen er økt med kr 925 205 i 2017, noe som gir tilsvarende økte kostnader. Avsetning for pensjonsforpliktelser viser for 2017 en fremtidig pensjonsforpliktelse på kr 9 932 309.
Årets resultat fra næringsabonnenter, justert for selvkostrenter og kalkulatoriske renter utgjør kr 5 480 703 etter skatt. Styret foreslår at det utdeles kr 12 000 000 i utbytte til eierne. Utbyttet finansieres av årets resultat fra næring med kr 5 480 703 og resterende del kr 6 519 297 fra tidligere års overskudd fra næring.
Styret vurderer at selskapets økonomiske og finansielle stilling er tilfredsstillende, og mener at årsregnskapet gir et rettvisende bilde av selskapets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat.
Styret mener at den forretningsmessige og finansielle risiko for selskapets virksomhet er lav.
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskap og balanse med tilhørende noter fyllestgjørende informasjon om driften og stillingen ved årsskiftet.
Det er ikke inntrådt forhold etter årsskiftet som har betydning for bedømmelsen av årsregnskapet for 2017.
12. Fremtidsutsikter
En helhetlig utredning av fremtidig innsamlings-, sorterings- og mottakssystem for avfall ble vedtatt av representantskapet 4.12.2012. Det ble besluttet modernisering og kapasitetsøkning på mottaksanleggene samt endringer i innsamlingssystemer og kommunikasjonstiltak. Disse tiltakene er selskapet godt i gang med gjennomføringen av, og de vil være førende for virksomheten i flere år fremover.
De viktigste tiltakene fra «Fremtidens kildesortering i Drammensregionen» er:
- Bygge tre nye gjenvinningsstasjoner og ruste opp de fire øvrige.
- Bygge to omlastingsstasjoner, gjerne adskilt fra gjenvinningsstasjonene.
- Innføre henteordning for glass- og metallemballasje.
- La innsamling av klær og sko håndteres av andre aktører, men fortsatt ta det imot på gjenvinningsstasjonene.
- Legge ned returpunktene og erstatte dem med nye løsninger.
- Prioritere bruk av nedgravde løsninger i større grad.
- Bidra til bedre lokal utnyttelse av ressurser.
- Satse på fremtidsrettet brukerkommunikasjon.
To av gjenvinningsstasjonene som beskrives i punkt 1 er bygget, henholdsvis i Røyken og Lier. Kostnadene til bygging av gjenvinningsstasjoner ble høyere enn budsjettert. Ved fremtidige prosjekter vil styret iverksette relevante tiltak for å sikre at prosjekter blir gjennomført innenfor vedtatte investeringsrammer. Det planlegges tilsvarende bygg i Mjøndalen og Drammen, samt å ruste opp de mindre gjenvinningsstasjonene. En ny omlastingsstasjon, som beskrevet i punkt 2, planlegges å stå ferdig i 2019. Endringer i innsamlingsordningen som beskrives i punkt 3, 4 og 5 er allerede gjennomført. Punkt 6, 7 og 8 er gjennomført, men vil også fortsette også i kommende år.
Styret vil i kommende år bruke tid og ressurser til gjennomføring av tiltakene, med sikte på å oppnå en enda mer miljøvennlig, brukervennlig og kostnadseffektiv renovasjonsordning. Alle endringer vil foregå i samråd med kommunene, og det legges vekt på en god prosess med særlig vekt på kommunikasjonstiltak.
Fra Miljødirektoratet er det kommet presiseringer om at alle kommuner er pålagt å tilby hytterenovasjon. RfD er godt i gang med dette, og det arbeides med å utvide dagens tilbudet med hytterenovasjon som tilsvarer renovasjonsløsningen for private husholdninger. Dette vil også gjelde i de kommuner som ikke har dette i dag.
Gjennom norsk og Europeisk avfallspolitikk er det lagt viktige ambisjoner for økt andel ombruk og materialgjenvinning. RfD ønsker å sette seg i førersetet i denne prosessen og være en viktig bidragsyter til at disse målene oppnås.
Markedet for innsamling av avfall har en periode vært preget av sterk konkurranse og unormalt lave priser. Det vil i 2018 bli gjennomført anbudskonkurranse på innsamling av avfall, der styret forventer at prisene stabiliseres på et noe høyere prisnivå.
Konkursen hos to store aktører i renovasjonsbransjen det siste året har utløst en diskusjon om hvorvidt konkurranseutsetting eller egenregi er mest hensiktsmessig. Styret i RfD vurderer at konkurranseutsetting stimulerer til effektivitet, men dette forutsetter et velfungerende marked. Styret vil løpende foreta vurderinger rundt dette spørsmålet.
13. Eierstyring og selskapsledelse
RfD forvalter og drifter en lovpålagt ordning på vegne av eierkommunene, som igjen er knyttet til nasjonale og internasjonale bestemmelser. Dette er rammebetingelser som vil legge viktige føringer når selskapsavtale og selskapsstrategi skal behandles i 2018.
Styret mener at selskapet har en tilfredsstillende organisasjon og ledelse sett opp mot selskapets nåværende drift. Nye tiltak og endrede arbeidsoppgaver gjør imidlertid at det i årene fremover vil være behov for kompetanseutvikling og gjennomføringskapasitet. Styret vil derfor løpende vurdere selskapets organisasjon opp mot de oppgaver selskapet skal løse, slik det er beskrevet i selskapsstrategien.
Drammen, 6. mars 2018
Resultatregnskap
Driftsinntekter | Note | Regnskap 2017 | Budsjett 2017 | Regnskap 2016 |
---|---|---|---|---|
Salgsinntekt | 13 | 229 478 839 | 225 948 434 | 214 782 354 |
Annen driftsinntekt | 13 | 28 326 709 | 22 169 094 | 21 647 508 |
Sum driftsinntekter | 257 805 548 | 248 117 527 | 236 429 862 |
Driftskostnader | Note | Regnskap 2017 | Budsjett 2017 | Regnskap 2016 |
---|---|---|---|---|
Varekostnad | 213 396 312 | 215 901 260 | 206 877 318 | |
Lønnskostnad | 7, 8 | 20 791 653 | 20 481 001 | 19 263 973 |
Avskrivning | 1, 2 | 12 633 155 | 10 732 154 | 9 071 071 |
Annen driftskostnad | 2, 8 | 7 601 375 | 7 964 000 | 6 799 944 |
Sum driftskostnader | 254 422 495 | 255 078 415 | 242 012 306 | |
Driftsresultat | 3 383 053 | -6 960 888 | -5 582 444 |
Finansinntekter og finanskostnader | Note | Regnskap 2017 | Budsjett 2017 | Regnskap 2016 |
---|---|---|---|---|
Annen finansinntekt | 2 263 807 | 2 305 000 | 1 825 517 | |
Annen finanskostnad | 2 889 986 | 4 704 717 | 2 352 112 | |
Netto finansposter | -626 179 | -2 399 717 | -526 595 | |
Ordinært resultat før skattekostnad | 2 756 874 | -9 360 605 | -6 109 039 | |
Skattekostnad på ordinært resultat | 6 | 1 204 343 | 900 000 | 1 046 187 |
Årsresultat før fremføring gebyrinntekter | 1 552 531 | -10 260 605 | -7 155 226 | |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 4 | -3 928 172 | -12 903 925 | -11 973 818 |
Årsresultat | 5 480 703 | 2 643 320 | 4 818 592 |
Overføringer | Note | Regnskap 2017 | Budsjett 2017 | Regnskap 2016 |
---|---|---|---|---|
Utbytte | 10 | 12 000 000 | 0 | 0 |
Overføringer annen egenkapital | 10 | -6 519 297 | 2 643 320 | 4 818 592 |
Sum overføringer | 5 480 703 | 2 643 320 | 4 818 592 |
Balanse pr. 31 desember
Anleggsmidler | Note | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|
Immaterielle eiendeler | |||
Utviklingskostnader | 1 | 1 706 656 | 0 |
Utsatt skattefordel | 6 | 0 | 141 745 |
Sum immaterielle eiendeler | 1 706 656 | 141 745 | |
Varige driftsmidler | |||
Gjenvinningsstasjoner | 2 | 135 242 174 | 142 553 899 |
Avfallsbeholdere | 2 | 13 186 552 | 14 368 438 |
Transportmidler | 2 | 62 735 182 | 0 |
Driftsløsøre, inventar, kontormaskiner ol. | 2 | 2 304 219 | 3 074 611 |
Sum varige driftsmidler | 213 468 127 | 159 996 948 | |
Sum anleggsmidler | 215 174 783 | 160 138 693 |
Omløpsmidler | Note | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|
Fordringer | |||
Kundefordringer | 12 013 644 | 11 311 267 | |
Andre fordringer | 11 | 10 998 646 | 9 515 204 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 4 | 141 298 | 551 005 |
Sum fordringer | 23 153 588 | 21 377 476 | |
Bankinnskudd, kontanter og lignende | 3 | 77 972 473 | 125 415 801 |
Sum omløpsmidler | 101 126 061 | 146 793 277 | |
Sum eiendeler | 316 300 844 | 306 931 970 |
Egenkapital | Note | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|
Innskutt egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | 9, 10 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Sum innskutt egenkapital | 1 000 000 | 1 000 000 | |
Opptjent egenkapital | |||
Annen egenkapital | 10 | 13 472 614 | 19 991 910 |
Sum opptjent egenkapital | 13 472 614 | 19 991 910 | |
Sum egenkapital | 14 472 614 | 20 991 910 |
Gjeld | Note | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|
Avsetninger for forpliktelser | |||
Pensjonsforpliktelser | 5 | 9 932 309 | 9 007 103 |
Utsatt skatt | 6 | 39 266 | 0 |
Andre avsetninger for forpliktelser | 11, 12 | 15 005 758 | 15 691 077 |
Sum avsetning for forpliktelser | 24 977 333 | 24 698 180 | |
Annen langsiktig gjeld | |||
Gjeld til kredittinstitusjoner | 2, 11 | 173 333 320 | 186 666 660 |
Sum annen langsiktig gjeld | 173 333 320 | 186 666 660 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 34 597 057 | 22 975 892 | |
Betalbar skatt | 6 | 1 023 332 | 1 014 446 |
Skyldige offentlige avgifter | 1 760 747 | 1 636 722 | |
Annen kortsiktig gjeld | 27 675 997 | 6 149 837 | |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 4 | 38 460 444 | 42 798 323 |
Sum kortsiktig gjeld | 103 517 577 | 74 575 220 | |
Sum gjeld | 301 828 230 | 285 940 060 | |
Sum egenkapital og gjeld | 316 300 844 | 306 931 970 |
Noter
REGNSKAPSPRINSIPPER
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk. De benyttede prinsipper er i samsvar med tidligere år.
DRIFTSINNTEKTER
Inntektsføring ved salg av varer skjer på leveringstidspunktet. Gebyrer inntektsføres etter hvert som tjenesten utføres.
OMLØPSMIDLER/KORTSIKTIG GJELD
Omløpsmidler og kortsiktig gjeld omfatter poster som forfaller til betaling innen ett år etter balansedagen, samt poster som knytter seg til varekretsløpet. Øvrige poster er klassifisert som anleggsmiddel/langsiktig gjeld. Omløpsmidler vurderes til laveste av anskaffelseskost og virkelig verdi. Kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
ANLEGGSMIDLER/LANGSIKTIG GJELD
Anleggsmidler omfatter eiendeler bestemt til varig eie og bruk. Anleggsmidler vurderes til anskaffelseskost. Varige driftsmidler balanseføres og avskrives over driftsmidlenes økonomiske levetid. Varige driftsmidler nedskrives til virkelig verdi ved verdifall som forventes å ikke være forbigående. Nedskrivningen reverseres når grunnlaget for nedskrivningen ikke lenger er til stede. Langsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
IMMATERIELLE EIENDELER
Utgifter til forskning, utvikling og andre imaterielle eiendeler balanseføres i den utstrekning kriteriene for balanseføring er oppfylt. Det betyr at slike utgifter balanseføres når, og fra det tidspunkt, det anses som sannsynlig at de fremtidige økonomiske fordelene knyttet til eiendelene vil tilflyte selskapet, og anskaffelseskost kan måles på en pålitelig måte. Balanseførte immaterielle eiendeler avskrives over forventet økonomisk levetid.
FORDRINGER
Kundefordringer og andre fordringer oppføres til pålydende etter fradrag for avsetning til forventet tap. Avsetning til tap gjøres på grunnlag av individuelle vurderinger av de enkelte fordringene. I tillegg gjøres det for øvrige kundefordringer en uspesifisert avsetning for å dekke antatt tap. Selskapets kundefordringer på husholdningsabonnenter er sikret ved legalpant og det er således ikke satt av til tap på disse fordringene.
FREMFØRING AV OVER- OG UNDERSKUDD
Virksomheten er regulert av Forurensningsloven. I henhold til Forurensningslovens § 34 skal kostnadene dekkes fullt ut gjennom gebyrinntektene. I henhold til retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester utgitt av Kommunal- og Regionaldepartementet, kan over- eller underskudd fremføres innenfor et 3- til 5-årsperspektiv for å utjevne svingninger i inntekter og kostnader. Det utarbeides særskilte selvkostregnskaper pr. kommune. I balansen er akkumulert over- og underskudd henholdsvis klassifisert som kortsiktig gjeld og kortsiktige fordringer.
PENSJONER
En ytelsesplan er en pensjonsordning som ikke er en innskuddsplan. Ved regnskapsføring av pensjon som er ytelsesplan, kostnadsføres forpliktelsen over opptjeningstiden i henhold til planens opptjeningsformel. Allokeringsmetode tilsvarer planens opptjeningsformel med mindre det vesentlige av opptjeningen skjer mot slutten av opptjeningsperioden. Lineær opptjening legges da til grunn. For pensjonsordninger etter lov om foretakspensjon anvendes således lineær opptjening.
Estimatavvik og virkningen av endrede forutsetninger har tidligere blitt amortisert over forventet gjenværende opptjeningstid i den grad de overstiger 10 % av den største av pensjonsforpliktelsen og pensjonsmidlene (korridor). Prinsippet ble endret i 2014 slik at hele amortiseringen av akkumulert tap er kostnadsført. Virkningen av planendringer med tilbakevirkende kraft som ikke er betinget av fremtidig ansettelse, innregnes i resultatregnskapet umiddelbart. Planendringer med tilbakevirkende kraft som er betinget av fremtidig ansettelse, fordeles lineært over tiden frem til ytelsen ikke lenger er betinget av fremtidig ansettelse.
Netto pensjonsforpliktelse er differansen mellom nåverdien av pensjonsforpliktelsene og verdien av pensjonsmidler som er avsatt for betaling av ytelsene. Pensjonsmidlene vurderes til virkelig verdi. Måling av pensjonsforpliktelse og pensjonsmidler gjennomføres på balansedagen. Arbeidsgiveravgift er inkludert i tallene, og er beregnet av netto faktisk underfinansiering.
SKATT
Skattekostnaden i resultatregnskapet omfatter både periodens betalbare skatt og endring i utsatt skatt. Utsatt skatt beregnes med 23 % på grunnlag av de midlertidige forskjeller som eksisterer mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier, samt ligningsmessig underskudd til fremføring ved utgangen av regnskapsåret, vedrørende næringsdelen av virksomheten. Skatteøkende og skattereduserende midlertidige forskjeller som reverserer eller kan reversere i samme periode, er utlignet og nettoført.
KONTANTSTRØMOPPSTILLING
Kontantstrømoppstillingen er utarbeidet etter den indirekte metode. Kontanter og kontantekvivalenter omfatter kontanter, bankinnskudd og andre kortsiktige, likvide plasseringer.
Note 1 Immaterielle eiendeler
Konseptutviklings- kostnader |
Sum | |
---|---|---|
Anskaffelseskost pr. 01.01 | 0 | 0 |
Omklassifisering | 2 133 320 | 2 133 320 |
Anskaffelseskost pr. 31.12 | 2 133 320 | 2 133 320 |
Akk. avskrivninger pr. 31.12 | -426 664 | -426 664 |
Bokført verdi pr. 31.12 | 1 706 656 | 1 706 656 |
Årets avskrivninger | 426 664 | 426 664 |
Økonomisk levetid | 5år | |
Avskrivningsplan | Lineær |
Note 2 Anleggsmidler - finansiering
Gjenvinningsstasjoner | Avfallsbeholdere mm. | Transportmidler. | Driftsløsøre, inventar, kontormarskiner ol. | Sum | |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost pr. 01.01 | 151 812 057 | 92 630 138 | 0 | 5 895 519 | 250 337 714 |
Tilgang | 1 554 155 | 1 176 030 | 65 008 463 | 144 315 | 67 882 963 |
Avgang | 0 | 0 | 347 041 | 0 | 347 041 |
Omklassifisering | -2 133 320 | 703 384 | -703 384 | -2 133 320 | |
Anskaffelseskost pr. 31.12 | 151 232 892 | 93 806 168 | 65 364 806 | 5 336 450 | 315 740 316 |
Akkumulerte avskrivninger pr. 31.12 | -15 990 718 | -80 619 616 | -2 629 624 | -3 032 231 | -102 272 189 |
Bokført verdi pr. 31.12 | 135 242 174 | 13 186 552 | 62 735 182 | 2 304 219 | 213 468 127 |
Årets avskrivninger | 6 732 560 | 2 357 916 | 2 461 100 | 654 915 | 12 206 491 |
Budsjetterte investeringer | 16 300 000 | 4 610 000 | 400 000 | 200 000 | 21 510 000 |
Økonomisk levetid | 16-30 år | 8-10 år | 5-8 år | 3-5 år | |
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Finansiering | 2017 |
---|---|
Investeringer i varige driftsmidler | 67 882 963 |
Finansiert ved langsiktig gjeld | 0 |
Egenkapitalfinansiert | 67 882 963 |
Note 3 Betalingsmidler
Bundne innskudd | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Skattetrekksmidler | 853 517 | 779 444 |
Selskapet har pr. 31.12.2017 en trekklimit på kassekreditten på 25 millioner kroner.
Note 4 Til fremføring mot senere års gebyrinntekter
Kommune / avdeling | Akkumulert under-/ overskudd pr. 01.01.17 | Årets resultat | Akkumulert under-/ overskudd pr. 31.12.17 |
---|---|---|---|
Drammen | 11 026 587 | -27 745 | 10 998 842 |
Hurum | 2 153 617 | -739 741 | 1 413 877 |
Lier | 6 068 659 | -141 045 | 5 927 614 |
Modum | 1 104 113 | 1 362 778 | 2 466 891 |
Nedre Eiker | 6 880 516 | -636 712 | 6 243 803 |
Røyken | 3 378 475 | -2 129 265 | 1 249 210 |
Sande | 2 138 459 | -869 916 | 1 268 543 |
Svelvik | 2 804 318 | -669 209 | 2 135 110 |
Øvre Eiker | 7 243 579 | -487 025 | 6 756 554 |
Farlig avfall næring | -551 004 | 409 706 | -141 298 |
Sum | 42 247 319 | -3 928 172 | 38 319 146 |
Hvorav: | |||
Sum akk. underskudd til fremføring (-) | -551 004 | 409 706 | -141 298 |
Sum akk. overskudd til fremføring (+) | 42 798 323 | -4 337 878 | 38 460 444 |
Note 5 Pensjoner
Selskapet er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon. Selskapets pensjonsordninger tilfredsstiller kravene i denne lov.
Foretaket har en kollektiv pensjonsordning for sine ansatte i Drammen Kommunale Pensjonskasse. Tjenestepensjonsordningen gir vedl full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet pensjon på 66 % av pensjonsgrunnlaget. Fremtidige premier / pensjonsforpliktelser vil påvirkes av risikomessige over- og underskudd på nåværende og tidligere ansatte både i foretaket, Drammen kommune og andre foretaksansatte som inngår i ordningen (multiemployer plan). Premien vil også være påvirket av avkastning, lønnsvekst og utvikling i folketrygdens grunnbeløp.
Pensjonskostnad | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 2 377 182 | 2 036 997 |
Rentekostnad av pensjonsforpliktelsen | 602 035 | 559 153 |
Amortisering av akkumulert tap/gevinst | 444 621 | 78 109 |
Avkastning på pensjonsmidlene | -654 127 | -547 641 |
Arbeidsgiveravgift | 390 529 | 299 853 |
Netto pensjonskostnad | 3 160 240 | 2 426 471 |
Pensjonsforpliktelse | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Beregnede pensjonsforpliktelser | 29 094 144 | 25 259 770 |
Pensjonsmidler (til markedsverdi) | -20 389 227 | -17 365 727 |
Arbeidsgiveravgift | 1 227 393 | 1 113 060 |
Netto pensjonsforpliktelse | 9 932 309 | 9 007 103 |
Økonomiske forutsetninger | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 2,20 % | 2,40 % |
Forventet lønnsregulering | 2,75 % | 2,75 % |
Forventet pensjonsreguleringer | 1,50 % | 1,50 % |
Forventet G-regulering | 2,25 % | 2,25 % |
Forventet avkastning på pensjonsmidler | 4,10 % | 3,60 % |
Avtalefestet pensjon, AFP 62-64 år, er en tariffavtalt arbeidsgiverpensjon som beregnes og utbetales av Drammen Kommunale Pensjonskasse, men finansieres i sin helhet av Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS.
Forpliktelse for AFP 62-64 år er avsatt med kr 0 pr. 31.12.2017.
Note 6 Skatt
Skattegrunnlaget | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Ordinært resultat før skattekostnad | 2 756 874 | -6 109 039 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 3 928 172 | 11 973 818 |
Selvkostrenter | 796 663 | 810 214 |
Kapitalavkastningsrenter | -2 901 201 | -2 008 554 |
Resultat farlig avfall (næring) | 409 706 | -535 314 |
Ordinært resultat før skattekostnad (næring) | 4 990 215 | 4 131 125 |
Permanente forskjeller | 34 993 | 29 999 |
Endring midlertidige forskjeller | -761 324 | -103 340 |
Skattegrunnlag | 4 263 884 | 4 057 784 |
Skattekostnad | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Betalbar skatt (24 % i år, 25 % i fjor) | 1 023 332 | 1 014 446 |
Endring utsatt skatt | 182 718 | 25 835 |
Effekt av endring i skattesats | -1 707 | 5 906 |
Skattekostnad | 1 204 343 | 1 046 187 |
Oversikt over midlertidige forskjeller | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Varige driftsmidler | 1 121 329 | 244 218 |
Fordringer | -80 000 | -75 000 |
Pensjonsforpliktelser | -809 483 | -728 675 |
Regnskapsmessige avsetninger | -61 125 | -31 147 |
Netto midlertidige forskjeller pr. 31.12. | 170 720 | -590 603 |
Utsatt skattefordel (23 % i år, 24 % i fjor) | 39 266 | -141 745 |
Betalbar skatt i balansen | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Beregnet skatt av årets resultat | 1 023 332 | 1 014 446 |
Betalbar skatt i balansen | 1 023 332 | 1 014 446 |
Iht. uttalelse fra skatteetaten datert 05.09.2013 vurderes det at skattefritaket etter skatteloven § 2-32 første ledd opprettholdes for selskapets håndtering av husholdningsavfall fra eierkommunene. Når det gjelder avfall fra næringskunder som skoler, barnehager og offentlige bygg, uttaler skatteetaten at virksomheten vil være skattepliktig etter skattelovens § 2-32 annet ledd.
Det er dermed beregnet og avsatt betalbar skatt i regnskapet.
Note 7 Lønnskostnad
Lønnskostnad | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Lønn | 15 081 978 | 14 308 657 |
Arbeidsgiveravgift | 2 477 139 | 2 316 309 |
Pensjonskostnader | 2 816 948 | 2 188 498 |
Andre lønnsrelaterte ytelser | 415 588 | 450 509 |
Sum | 20 791 653 | 19 263 973 |
Selskapet har sysselsatt 22 årsverk både i 2016 og 2017.
Note 8 Ytelser/godtgjørelser m.v. til daglig leder, styret og revisor
Ytelser til ledende personer: | Styret | Daglig leder |
---|---|---|
Lønn | 361 151 | 1 172 812 |
Andre ytelser | 0 | 63 848 |
Pensjonsutgifter | 0 | 161 889 |
Sum | 361 151 | 1 398 549 |
Revisor
Kostnadsført revisjonshonorar for 2017 utgjør kr 85 500, i tillegg utgjør honorar for andre tjenester kr 62 700. Beløpene er eksklusiv mva.
Note 9 Innskuddskapital og andelseierinformasjon
Innskuddskapitalen i Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS pr. 31.12 utgjør 1,0 millioner kroner.
Selskapet har følgende andelseiere pr. 31.12:
Eiere | Eierandel |
---|---|
Drammen Kommune | 33,8 % |
Lier Kommune | 13,2 % |
Nedre Eiker Kommune | 12,6 % |
Røyken Kommune | 10,0 % |
Øvre Eiker Kommune | 9,3 % |
Modum Kommune | 7,7 % |
Hurum Kommune | 5,1 % |
Sande Kommune | 4,5 % |
Svelvik Kommune | 3,8 % |
Sum | 100% |
Note 10 Egenkapital
Innskutt egenkapital | Annen egenkapital | Sum | |
---|---|---|---|
Egenkapital pr. 01.01 | 1 000 000 | 19 991 910 | 20 991 910 |
Årets resultat 1) | 0 | 5 480 703 | 5 480 703 |
Avsatt utdeling av midler | 0 | -12 000 000 | -12 000 000 |
Egenkapital pr. 31.12 | 1 000 000 | 13 472 614 | 14 472 614 |
1) Spesifikasjon av årets resultat: | 2017 | 2016 | |
---|---|---|---|
Ordinært resultat før skattekostnad (næring) | 4 990 215 | 4 131 125 | |
Resultat farlig avfall næring tilbakeført | -409 706 | 535 314 | |
Skattekostnad på ordinært resultat næring | -1 204 343 | -1 046 187 | |
Selvkostrenter | -796 663 | -810 214 | |
Kapitalavkastningsrenter | 2 901 201 | 2 008 554 | |
Årets resultat | 5 480 703 | 4 818 592 |
Note 11 Fordringer og gjeld
Ingen av foretakets fordringer forfaller senere enn ett år etter regnskapsårets slutt.
Av foretakets gjeld forfaller kr 117 699 909 til betaling senere enn 5 år etter regnskapsårets slutt.
Selskapets gjeld er ikke sikret ved pant som følge av at eierkommunene, basert på selskapsformen, hefter for selskapets gjeld.
Note 12 Avsetning etterdrift
Kommune | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Drammen | 0 | 0 |
Hurum | 1 584 309 | 1 582 512 |
Lier | 2 782 980 | 3 021 717 |
Modum | 2 281 681 | 2 424 392 |
Nedre Eiker | 2 960 449 | 3 143 191 |
Røyken | 2 833 408 | 2 815 488 |
Sande | 1 735 563 | 1 856 229 |
Svelvik | 0 | 0 |
Øvre Eiker | 827 367 | 847 547 |
Sum | 15 005 758 | 15 691 077 |
RfD har ansvar for å dekke etterdriftskostnader der hvor husholdningsavfall historisk har blitt deponert. Med bakgrunn i beregninger er det avsatt for etterdriftskostnader i tråd med tabellen over. I regnskapsåret 2017 er det kostnadsført etterdriftskostnader med kr 1 058 718.
Avsetningen er nåverdien av estimerte kostnader til etterdrift i kontraktsperioden med kommunene. Det er en viss sansynlighet for at etterdriftsperioden og dermed kontraktene med kommunene må forlenges, imidlertid er det pr. nå ikke mulig å estimere størrelsen på denne delen av forpliktelsen pålitelig, og den er således ikke regnskapsført i tråd med NRS 13 Usikre forplikteler og betingede eiendeler. Det samme gjelder etterdrift for deponiene i Drammen og Svelvik hvor det p.t. ikke er noen tiltak som belastes abonnentene.
Note 13 Driftsinntekter
2017 | 2016 | |
---|---|---|
Pr. Virksomhetsområde | ||
Gebyrinntekter | 229 478 839 | 214 782 354 |
Salg av avfallstyper og utleie renovasjonsbiler | 28 326 709 | 21 647 508 |
Sum | 257 805 548 | 236 429 862 |
Geografisk fordeling | ||
---|---|---|
Norge | 257 805 548 | 236 429 862 |
Kontantstrømanalyse
Kontantstrømmer fra operasjonelle aktiviteter | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Ordinært resultat før skatt | 2 756 874 | -6 109 039 |
Periodens betalte skatt | -1 014 446 | -609 778 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | -43 028 | 0 |
Ordinære avskrivninger | 12 633 155 | 9 071 071 |
Endring i kundefordringer og leverandørgjeld | 10 918 788 | -8 575 974 |
Forskjell mellom kostnadsført pensjon og inn-/utbetalinger | 925 206 | 291 881 |
Forskjell mellom kostnadsført etterdrift og inn-/utbetalinger | -685 319 | -940 101 |
Endring i andre tidsavgrensningsposter | 8 166 745 | 6 073 374 |
Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter | 33 657 975 | -798 566 |
Kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Innbetalinger ved salg av varige driftsmidler | 115 000 | 0 |
Utbetalinger ved kjøp av varige driftsmidler | -67 882 963 | -6 871 541 |
Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter | -67 767 963 | -6 871 541 |
Kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Innbetalinger ved salg av varige driftsmidler | 115 000 | 0 |
Utbetalinger ved kjøp av varige driftsmidler | -67 882 963 | -6 871 541 |
Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter | -67 767 963 | -6 871 541 |
Kontantstrømmer fra finansieringsaktiviteter | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Innbetaling ved opptak av ny langsiktig gjeld | 0 | 100 000 000 |
Utbetalinger ved nedbetaling av langsiktig gjeld | -13 333 340 | -13 333 340 |
Netto kontantstrøm fra finansieringsaktiviteter | -13 333 340 | 86 666 660 |
Netto endring i likvider i året | -47 443 328 | 78 996 553 |
Kontanter og bankinnskudd pr. 01.01. | 125 415 801 | 46 419 247 |
Kontanter og bankinnskudd pr. 31.12. | 77 972 473 | 125 415 801 |