Styrets årsberetning for 2018
Les årsberetningRegnskapet for 2018
Les regnskapetStyrets årsberetning for 2018
1. Styrets sammensetning
Styret har i 2018 bestått av:

George Fulford,
styrets leder
André Tangerud,
nestleder
Kari Solberg Økland,
styremedlem (frem til 28.5.2018)
Per Håvard Kleven,
styremedlem
Anne Kristine Teigen,
styremedlem
Gry Nessjøen,
ansattes observatørDet er avholdt syv styremøter i 2018.
2. Oppsummering og kort om virksomheten
Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) har ansvar for innsamling og behandling av husholdningsavfall fra innbyggerne i ni kommuner. Dette er en lovpålagt kommunal oppgave som selskapet utfører etter delegasjonsvedtak fra eierkommunene. Selskapet holder til i kontorlokaler på Grønland 1 i Drammen.
Det har i 2018 vært utlyst flere store anbudskontrakter innenfor innsamling og avsetning av avfall. Den største kontrakten som har vært inngått i 2018 er med NordRen og omfatter innsamling av avfall fra husholdninger. Denne kontrakten hadde oppstart 1. november 2018. Ved alle nye kontrakter har det vært et stort fokus på miljø og samfunnsansvar.
Regnskapet for 2018 viser et økonomisk resultat som er bedre enn budsjett. Dette gir en lavere belastning på selvkostfondet enn planlagt.
Med bakgrunn i tidligere overskudd og økende selvkostfond ble renovasjonsgebyret for 2018 satt lavere enn den reelle kostnaden til renovasjonstjenesten, i samsvar med forutsetninger om å redusere selvkostfondet.
3. Representantskap
Representantskapet består av politisk valgte representanter fra hver av de ni eierkommunene. Ordfører i Nedre Eiker, Bent Inge Bye, er leder av representantskapet for inneværende periode. Det har vært avholdt to møter i representantskapet i 2018.
4. Eierforhold, selskapsform og formål
Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) er organisert som et interkommunalt selskap. Selskapet eies av kommunene Drammen, Hurum, Lier, Modum, Nedre Eiker, Røyken, Sande, Svelvik, og Øvre Eiker. Selskapets forretningskontor er i Drammen.
Selskapet skal oppfylle kommunenes forpliktelser knyttet til husholdningsavfall etter Forurensningsloven, renovasjonsforskriften, gjeldende selskapsavtale og eierstrategi.
Renovasjonsforskriften, som regulerer innbyggernes plikter og rettigheter i forhold til renovasjonsordningen er likelydende for alle eierkommuner. Eierstrategien, som ble revidert og behandlet av eierkommunene i 2016, er lagt til grunn for styrets arbeid i 2018. Eierstrategien gir blant annet viktige presiseringer vedrørende etikk og miljø, samt at renovasjonstjenesten skal baseres på et felles selvkostregnskap for alle ni kommuner.
Eierkommunenes hovedformål med sitt eierskap i RfD er å sikre bolig- og fritidseiendommene, skoler og barnehager og, hvis ønskelig, andre offentlige formålsbygg for alle eierkommunene:
- Et fremtidsrettet og bærekraftig tjenestetilbud, som vektlegger eierkommunenes ambisjoner om reduserte utslipp av klimagasser, og som er tilrettelagt for kildesortering og gjenvinning av ressursene i avfallet.
- Et brukervennlig, fleksibelt og likeverdig tjenestetilbud for alle innbyggere, som på en positiv måte stimulerer til bærekraftige holdninger og adferd. Et vesentlig ledd i tjenestetilbudet er aktiv og målrettet informasjon.
- Et kostnadseffektivt tjenestetilbud, basert på samarbeid og stordrift, til konkurransedyktige priser.
Selskapsstrategien ble revidert og behandlet på representantskapsmøte 28.5.2018. Den nye selskapsstrategien tar utgangspunkt i nasjonale og lokale avfallsstrategier samt forventninger fra eierne, slik det er nedfelt i gjeldende eierstrategi og selskapsavtale.
Forventningene til selskapet beskrives gjennom forretningsidèen:
RfD skaper ressurser i det sirkulære samfunnet gjennom nytenking, ansvarlighet og brukervennlige løsninger.
Basert på den vedtatte forretningsideen beskriver selskapsstrategien tre hovedmål:
- RfD skal være nytenkende
- RfD skal opptre som en ansvarlig samfunnsaktør
- RfD skal levere brukervennlige løsninger
Styret rapporterer oppnåelse av disse målene hvert år til selskapets eiere.
5. Selskapets virksomhet
Renovasjonstjenesten omfatter innsamling, transport og behandling av husholdningsavfall fra 85 000 husstander og 5 000 hytter, samt driftsansvar for syv gjenvinningsstasjoner.
RfD har en begrenset virksomhet med innsamling og behandling av næringsavfall. Avfall fra skoler og barnehager er i henhold til gjeldende forskrift definert som næring.
Selskapet forestår ikke selv produksjon av renovasjonstjenestene, men det benyttes underleverandører etter forutgående anbudskonkurranser. Etter styrets vurdering gir dette i sum et godt renovasjonstilbud til husstandene.
6. Redegjørelse for fortsatt drift
Forutsetningen for fortsatt drift er til stede og årsregnskapet for 2018 er satt opp under denne forutsetning.
Omfanget av næringskunder er lavt, og representerer etter styrets vurdering en ubetydelig økonomisk risiko. Regnskapsførsel knyttet opp til næringskunder holdes adskilt fra selvkostregnskapet for husholdningsavfall.
7. Arbeidsmiljø og likestilling
Selskapet hadde ved årets utgang 22 ansatte, 15 kvinner og 7 menn.
Det arbeides løpende med arbeidsmiljø og sykdomsforebyggende tiltak. Det er inngått avtale med St. Joseph Bedriftshelsetjeneste for å få bistand til dette arbeidet. RfD er en IA bedrift. Det har ikke inntrådt skader eller ulykker i 2018.
Selskapet tilstreber likestilling mellom kjønnene, og det praktiseres lik lønn for likt arbeid hensyntatt alder og erfaring. Av styrets fem medlemmer er det tre menn og to kvinner. Ansattes observatør i styret er kvinne. Av ledergruppens fire medlemmer er det to kvinner og to menn. Det er ikke iverksatt særskilte tiltak i forbindelse med likestilling, da dette ivaretas av den daglige driften.
I rekruttering og annen personalforvaltning ivaretar selskapet forutsetningene i likestillingsloven og diskrimineringsloven.
Arbeidsmiljø og samarbeidsforhold i bedriften er godt. Totalt sykefravær utgjør 4,0 prosent. 2,2 prosent er korttidsfravær, mens 1,8 prosent er langtidsfravær. Langtidsfraværet er ikke relatert til forhold på arbeidsplassen.
Gjennomsnittsalderen blant ansatte er 47 år og gjennomsnittsansiennitet i selskapet er 9 år.
8. Miljørapportering
Den daglige virksomheten skjer ved ordinær kontordrift. Kontordriften forurenser ikke det ytre miljøet. RfD er Miljøfyrtårnsertifisert som kontorbedrift.
Det benyttes underleverandører for å levere en samlet renovasjonstjeneste, og det er et betydelig transportinnslag i dette arbeidet. Ved anbudskonkurranser stilles krav til gode og rasjonelle transportløsninger hvor fornybart drivstoff, redusert støy og minimale utslipp tillegges betydelig vekt. Ved innsamlingskontrakten som ble utlyst i 2018 ble det stilt krav til bruk av fornybar energi på renovasjonsbilene.
Sluttbehandling av innsamlet avfall skjer etter anbudskonkurranser. I anbudene stilles det krav til gode og miljøvennlige løsninger, og optimal ressursutnyttelse.
RfD har utarbeidet en egen miljørapport med klimaregnskap for 2018. Her omregnes både positiv og negativ påvirkning på miljøet til CO₂-ekvivalenter. Selskapets virksomhet bidrar positivt til reduserte utslipp gjennom utnyttelse av ressursene i avfallet. Modellen som er lagt til grunn for miljøregnskapet gir også beslutningsstøtte for vurdering av endringer i tjenesten sett ut fra et miljø- og klimaperspektiv.
Styret prioriterer aktivt å realisere de miljømål som eiere og samfunn setter for selskapets virksomhet. Dette skjer blant annet ved å videreutvikle kildesorteringsordningen som tilbys innbyggerne.
9. Samfunnsansvar
Selskapet søker å opptre samfunnsansvarlig innenfor områder som arbeidsgiverpolitikk, etikk, anskaffelser og deltakelse i kunnskapsutvikling og forsknings- og utviklingstiltak samt arbeidstakerrettigheter og antikorrupsjon.
Det har i 2018 blitt vedtatt nye etiske retningslinjer, som de ansatte har deltatt aktivt i utarbeidelsen av. De etiske retningslinjene skal sikre at de ansatte tar gode, etiske valg, handler i tråd med virksomhetens verdigrunnlag og viser alminnelig god folkeskikk.
Selskapet legger vekt på å bruke leverandører som fremmer høy etisk bevissthet. Inngåtte kontrakter følges tett for å forebygge sosial dumping hos våre leverandører. Alle beslutninger skal fattes på grunnlag av best mulig ressursbruk.
Selskapet vil aktivt søke å forebygge korrupsjon og misligheter. Ledere skal gå foran og varsle om kritikkverdige forhold. Selskapet har vedtatt etiske retningslinjer som er gjeldende for alle ansatte og tillitsvalgte.
RfD stiller relevante krav til arbeidsmiljø og arbeidsvilkår hos bedrifter som utfører oppdrag på vegne av selskapet. Ved innsamlingskontrakten som er selskapets største kontrakt, ble det blant annet stilt krav til relevant tarifflønn samt konkrete bestemmelser om HMS, arbeidstid og fortrinnsrett.
10. Kundefokus og brukervennlighet
Selskapet legger stor vekt på at tjenestetilbudet skal være brukervennlig, slik at det skal være enklest mulig for innbyggerne å kildesortere og ta miljøvennlige valg.
Tjenestetilbudet i Drammensregionen fungerer generelt godt, og de fleste innbyggerne er flinke til å sortere avfallet sitt. Selskapet anser allikevel at det fortsatt ligger et potensial for bedre sortering i husholdningene, og driver løpende med kampanjer og holdningsskapende arbeid.
Gjenvinningsstasjonene i Lier og Røyken som ble bygget i 2015 har blitt svært godt mottatt, og har fått økt besøk. RfD arbeider nå med en modernisering og oppgradering av de øvrige gjenvinningsstasjonene slik at også disse skal få økt kapasitet og funksjonalitet.
I tråd med samfunnsutviklingen og myndighetenes politikk legger selskapet opp til økende bruk av digital kommunikasjon med innbyggerne i regionen. Det er innført en digital selvbetjeningstjeneste med innlogging der innbyggerne har oversikt over sin renovasjonsløsning, kan gjøre i endringer, søke fritak eller tilskudd og melde avvik. RfD jobber kontinuerlig med å utbedre tjenesten, og nye funksjoner er stadig under utvikling. Det er også utviklet en app og SMS-baserte løsninger for hentedager, som erstatter behovet for kildesorteringskalender på papir. En enkel oversikt på papir tilbys til innbyggere som ikke er brukere av elektroniske løsninger.
I kundedialogen blir det lagt stor vekt på å få frem budskapet om hva avfallet blir til, og hvilken miljøgevinst gjenvinning har.
11. Redegjørelse for årsregnskapet og finansiell risiko
Gjennom eierstrategien er det besluttet at det skal føres et felles selvkostregnskap og felles selvkostfond for alle eierkommuner. Dette er gjennomført fra og med 2018. Som en konsekvens av dette har individuelle selvkostfond per kommune blitt justert til samme nivå. Dette har skjedd i forbindelse med fakturering av renovasjonsgebyrer som et fradrag eller tillegg på renovasjonsgebyret. I 2018 ble det utbetalt ca. 16,2 millioner kroner til abonnentene for å utjevne ulikheter mellom nivåer på selvkostfondene i kommunene.
Regnskapet for 2018 viser et resultat som er bedre enn budsjettert. Dette skyldes delvis at planlagte prosjekter ikke har vært gjennomført, men også at kostnader til innsamling av avfall har vært lavere enn budsjett. Resultatet er i samsvar med de prognoser styret har forholdt seg til gjennom året.
Underskudd på selvkostregnskapet utgjør kr 10 275 929, mens det budsjetterte underskuddet var kr 22 417 418. Beløpet belastes selvkostfondet, som fra og med 2018 er et felles selvkostfond for alle kommuner.
Avfallsmengdene har i 2018 vært omtrent på samme nivå som i 2017, mens sorteringen har blitt marginalt bedre.
En midlertidig innsamlingskontrakt som følge av en leverandørkonkurs i 2017 har ikke ført til økonomiske avvik ut over budsjetterte nivåer. Det samme gjelder for overdragelse av renovasjonsbiler som RfD kjøpte fra konkursbo og solgte videre til ny leverandør i 2018.
Sum driftsinntekter utgjør kr 254 507 388 som fordeler seg slik:
• salgsinntekt | kr 2224 820 298 |
• annen driftsinntekt | kr 29 687 090 |
Salgsinntektene er gebyrer som innbetales av den enkelte abonnent i de ni eierkommunene. Gebyrene ble satt ned i 2013 for å redusere opparbeidede selvkostfond og tilbakeføre midlene til innbyggerne. Kostnaden til renovasjon dekkes fortsatt ikke fullt ut av renovasjonsgebyret og opparbeidet selvkostfond har også i 2018 vært benyttet til delvis finansiering av tjenesten.
Annen driftsinntekt er i hovedsak inntekter fra salg av papp og papir, plast, glass og metall. Disse prisene følger internasjonale markedspriser, og i 2018 har prisene vært fallende, særlig for papp og papir. Selskapet har frem til oktober leid ut renovasjonsbiler som ble kjøpt fra konkursboet til RenoNorden i 2017 og overdratt til NordRen i november 2018.
Det samlede selvkostfondet for husholdninger utgjør kr 27 922 868 per 31.12.2018. Selskapet har et eget selvkostfond for farlig avfall fra næring, med et samlet resultat på kr 120 349. Samlede selvkostfond utgjør ved utgangen av 2018 kr 28 043 217.
RfD har overtatt et økonomisk ansvar fra kommunene til etterdrift av deponier hvor det tidligere har vært deponert husholdningsavfall. Selskapet gjennomfører beregninger basert på inngåtte kontrakter og oppdaterte tall fra kommunene. Siden dette er fremtidige kostnader hvor forpliktelsen allerede er påløpt, er styrets vurdering at det er riktig å avsette for forpliktelsene i regnskapet. Avsetning til etterdrift deponier viser for 2018 en fremtidig forpliktelse på kr 14 969 515.
Det gjøres en løpende utgiftsføring og balanseføring av pensjonsforpliktelser. Etter styrets vurdering gir dette godt samsvar mellom regnskapet og selskapets reelle forpliktelser. Endringer i pensjonsforutsetninger gjør at forpliktelsen er økt med kr 1 701 731 i 2018, noe som gir tilsvarende økte kostnader og merkostnad i forhold til budsjett. Avsetning for pensjonsforpliktelser viser for 2018 en fremtidig pensjonsforpliktelse på kr 11 634 040.
Årets resultat fra næringsabonnenter, justert for selvkostrenter og kalkulatoriske renter utgjør kr 6 122 156 etter skatt. Styret foreslår at årets resultat overføres til annen egenkapital.
Styret vurderer at selskapets økonomiske og finansielle stilling er tilfredsstillende, og mener at årsregnskapet gir et rettvisende bilde av selskapets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat.
Styret mener at den forretningsmessige og finansielle risiko for selskapets virksomhet er lav.
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskap og balanse med tilhørende noter fyllestgjørende informasjon om driften og stillingen ved årsskiftet.
Det er ikke inntrådt forhold etter årsskiftet som har betydning for bedømmelsen av årsregnskapet for 2018.
12. Fremtidsutsikter
Fra 2020 gjennomføres en kommunereform som vil medføre endret omfang på selskapets virksomhet. Det geografiske området vil bli mindre, men kompleksiteten på oppgavene øker. Dette vil stille krav til omstillingsevne. Styret arbeider nå med en plan for hvordan opparbeidet kompetanse kan utnyttes og videutvikles til nytte for innbyggerne.
RfD har til nå vært en ren bestillerorganisasjon der de fleste oppgavene har vært utført av leverandører. Den nye selskapsstrategien åpner for at selskapet løpende må vurdere hvilke driftsmodeller, teknologier og samarbeidsformer som er best egnet. Forholdet mellom konkurranseutsetting og egenregi må vurderes ut fra hva som best bidrar til måloppnåelse. Styret har besluttet at drift av gjenvinningsstasjoner skal utføres i egenregi fra 2020. Dette anses som en del av kjernevirksomheten, som er viktig for å oppnå det beste tilbudet.
Gjennom norsk og Europeisk avfallspolitikk er det lagt viktige ambisjoner for økt andel ombruk og materialgjenvinning. RfD ønsker å ta en ledende rolle i denne prosessen og være en viktig bidragsyter til at disse målene oppnås.
13. Eierstyring og selskapsledelse
Siden 2003 har RfD levert avfallstjenester til husholdninger, fritidsboliger skoler og barnehager i ni kommuner. Gjennom interkommunalt samarbeid er det oppnådd betydelige stordriftsfordeler. Både eiere og brukere har vært fornøyde med resultatene.
RfD forvalter og drifter en lovpålagt ordning på vegne av eierkommunene, som igjen er knyttet til nasjonale og internasjonale bestemmelser. Dette er rammebetingelser som har vært viktige ved utarbeidelse av selskapsstrategien.
Styret mener at selskapet har en tilfredsstillende organisasjon og ledelse sett opp mot selskapets nåværende drift. Nye tiltak og endrede arbeidsoppgaver gjør imidlertid at det i årene fremover vil være behov for kompetanseutvikling og gjennomføringskapasitet. Styret vil derfor løpende vurdere selskapets organisasjon opp mot de oppgaver selskapet skal løse, slik det er beskrevet i selskapsstrategien.
Drammen, 12. mars 2019

Resultatregnskap
Driftsinntekter | Note | 2018 | Budsjett | 2017 |
---|---|---|---|---|
Salgsinntekt | 13 | 224 820 298 | 220 230 987 | 229 478 839 |
Annen driftsinntekt | 13 | 29 687 090 | 37 046 945 | 28 326 709 |
Sum driftsinntekter | 254 507 388 | 257 277 932 | 257 805 548 |
Driftskostnader | Note | 2018 | Budsjett | 2017 |
---|---|---|---|---|
Varekostnad | 209 328 113 | 222 618 611 | 213 396 312 | |
Lønnskostnad | 7, 8 | 21 603 226 | 21 483 380 | 20 791 653 |
Avskrivning | 1, 2 | 17 881 758 | 19 087 948 | 12 633 155 |
Annen driftskostnad | 2, 8 | 7 080 339 | 8 251 955 | 7 601 375 |
Sum driftskostnader | 255 893 436 | 271 441 894 | 254 422 495 | |
Driftsresultat | -1 386 048 | -14 163 962 | 3 383 053 |
Finansinntekter og finanskostnader | Note | 2018 | Budsjett | 2017 |
---|---|---|---|---|
Annen finansinntekt | 1 757 596 | 2 048 000 | 2 263 807 | |
Annen finanskostnad | 2 731 009 | 4 300 001 | 2 889 986 | |
Netto finansposter | -973 413 | -2 251 999 | -626 179 | |
Ordinært resultat før skattekostnad | -2 359 461 | -16 415 961 | 2 756 874 | |
Skattekostnad på ordinært resultat | 6 | 1 794 312 | 1 070 000 | 1 204 343 |
Årsresultat før fremføring gebyrinntekter | -4 153 773 | -17 485 961 | 1 552 531 | |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 4 | -10 275 929 | -22 417 418 | -3 928 172 |
Årsresultat | 6 122 156 | 4 931 457 | 5 480 703 |
Overføringer | Note | 2018 | Budsjett | 2017 |
---|---|---|---|---|
Utbytte | 10 | 0 | 0 | 12 000 000 |
Overføringer annen egenkapital | 10 | 6 122 156 | 4 931 457 | -6 519 297 |
Sum overføringer | 6 122 156 | 4 931 457 | 5 480 703 |
Balanse pr. 31 desember
Anleggsmidler | Note | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|
Immaterielle eiendeler | |||
Utviklingskostnader | 1 | 1 279 992 | 1 706 656 |
Sum immaterielle eiendeler | 1 279 992 | 1 706 656 | |
Varige driftsmidler | |||
Gjenvinningsstasjoner | 2 | 131 918 585 | 135 242 174 |
Avfallsbeholdere | 2 | 11 135 641 | 13 186 552 |
Transportmidler | 2 | 442 198 | 62 735 182 |
Driftsløsøre, inventar, kontormaskiner ol. | 2 | 1 725 105 | 2 304 219 |
Sum varige driftsmidler | 145 221 529 | 213 468 127 | |
Sum anleggsmidler | 146 501 521 | 215 174 783 |
Omløpsmidler | Note | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|
Fordringer | |||
Kundefordringer | 8 433 179 | 12 013 644 | |
Andre fordringer | 11 | 8 717 956 | 10 998 646 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 4 | 0 | 141 298 |
Sum fordringer | 17 151 135 | 23 153 588 | |
Bankinnskudd, kontanter og lignende | 3 | 114 609 678 | 77 972 473 |
Sum omløpsmidler | 131 760 813 | 101 126 061 | |
Sum eiendeler | 278 262 334 | 316 300 844 |
Egenkapital | Note | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|
Innskutt egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | 9, 10 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Sum innskutt egenkapital | 1 000 000 | 1 000 000 | |
Opptjent egenkapital | |||
Annen egenkapital | 10 | 19 594 770 | 13 472 614 |
Sum opptjent egenkapital | 19 594 770 | 13 472 614 | |
Sum egenkapital | 20 594 770 | 14 472 614 |
Gjeld | Note | 2018 | 2017 |
---|---|---|---|
Avsetninger for forpliktelser | |||
Pensjonsforpliktelser | 5 | 11 634 040 | 9 932 309 |
Utsatt skatt | 6 | 252 667 | 39 266 |
Andre avsetninger for forpliktelser | 11, 12 | 14 969 515 | 15 005 758 |
Sum avsetning for forpliktelser | 26 856 222 | 24 977 333 | |
Annen langsiktig gjeld | |||
Gjeld til kredittinstitusjoner | 2, 11 | 159 999 980 | 173 333 320 |
Sum annen langsiktig gjeld | 159 999 980 | 173 333 320 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 25 956 203 | 34 597 057 | |
Betalbar skatt | 6 | 1 580 911 | 1 023 332 |
Skyldige offentlige avgifter | 1 777 092 | 1 760 747 | |
Annen kortsiktig gjeld | 13 453 939 | 27 675 997 | |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 4 | 28 043 217 | 38 460 444 |
Sum kortsiktig gjeld | 70 811 362 | 103 517 577 | |
Sum gjeld | 257 667 564 | 301 828 230 | |
Sum egenkapital og gjeld | 278 262 334 | 316 300 844 |
31. desember 2018
Drammen, 12. mars 2019

Kontantstrømanalyse
Kontantstrømmer fra operasjonelle aktiviteter | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Ordinært resultat før skatt | -2 359 461 | 2 756 874 |
Periodens betalte skatt | -1 023 332 | -1 014 446 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 480 297 | -43 028 |
Ordinære avskrivninger | 17 881 758 | 12 633 155 |
Endring i kundefordringer og leverandørgjeld | -5 060 389 | 10 918 788 |
Forskjell mellom kostnadsført pensjon og inn-/utbetalinger | 1 701 731 | 925 206 |
Forskjell mellom kostnadsført etterdrift og inn-/utbetalinger | -36 243 | -685 319 |
Endring i andre tidsavgrensningsposter | -11 925 451 | 8 166 745 |
Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter | -341 090 | 33 657 975 |
Kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Innbetalinger ved salg av varige driftsmidler | 58 060 905 | 115 000 |
Utbetalinger ved kjøp av varige driftsmidler | -7 749 270 | -67 882 963 |
Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter | 50 311 635 | -67 767 963 |
Kontantstrømmer fra finansieringsaktiviteter | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Innbetaling ved opptak av ny langsiktig gjeld | 0 | 0 |
Utbetalinger ved nedbetaling av langsiktig gjeld | -13 333 340 | -13 333 340 |
Netto kontantstrøm fra finansieringsaktiviteter | -13 333 340 | -13 333 340 |
Netto endring i likvider i året | 36 637 205 | -47 443 328 |
Kontanter og bankinnskudd pr. 01.01. | 77 972 473 | 125 415 801 |
Kontanter og bankinnskudd pr. 31.12. | 114 609 678 | 77 972 473 |
Noter
REGNSKAPSPRINSIPPER
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk. De benyttede prinsipper er i samsvar med tidligere år.
DRIFTSINNTEKTER
Inntektsføring ved salg av varer skjer på leveringstidspunktet. Gebyrer inntektsføres etter hvert som tjenesten utføres.
OMLØPSMIDLER/KORTSIKTIG GJELD
Omløpsmidler og kortsiktig gjeld omfatter poster som forfaller til betaling innen ett år etter balansedagen, samt poster som knytter seg til varekretsløpet. Øvrige poster er klassifisert som anleggsmiddel/langsiktig gjeld. Omløpsmidler vurderes til laveste av anskaffelseskost og virkelig verdi. Kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
ANLEGGSMIDLER/LANGSIKTIG GJELD
Anleggsmidler omfatter eiendeler bestemt til varig eie og bruk. Anleggsmidler vurderes til anskaffelseskost. Varige driftsmidler balanseføres og avskrives over driftsmidlenes økonomiske levetid. Varige driftsmidler nedskrives til virkelig verdi ved verdifall som forventes å ikke være forbigående. Nedskrivningen reverseres når grunnlaget for nedskrivningen ikke lenger er til stede. Langsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
IMMATERIELLE EIENDELER
Utgifter til forskning, utvikling og andre immaterielle eiendeler balanseføres i den utstrekning kriteriene for balanseføring er oppfylt. Det betyr at slike utgifter balanseføres når, og fra det tidspunkt, det anses som sannsynlig at de fremtidige økonomiske fordelene knyttet til eiendelene vil tilflyte selskapet, og anskaffelseskost kan måles på en pålitelig måte. Balanseførte immaterielle eiendeler avskrives over forventet økonomisk levetid.
FORDRINGER
Kundefordringer og andre fordringer oppføres til pålydende etter fradrag for avsetning til forventet tap. Avsetning til tap gjøres på grunnlag av individuelle vurderinger av de enkelte fordringene. I tillegg gjøres det for øvrige kundefordringer en uspesifisert avsetning for å dekke antatt tap. Selskapets kundefordringer på husholdningsabonnenter er sikret ved legalpant og det er således ikke satt av til tap på disse fordringene.
FREMFØRING AV OVER- OG UNDERSKUDD
Virksomheten er regulert av Forurensningsloven. I henhold til Forurensningslovens § 34 skal kostnadene dekkes fullt ut gjennom gebyrinntektene. I henhold til retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester utgitt av Kommunal- og Regionaldepartementet, kan over- eller underskudd fremføres innenfor et 3- til 5-årsperspektiv for å utjevne svingninger i inntekter og kostnader.
I balansen er akkumulert over- og underskudd henholdsvis klassifisert som kortsiktig gjeld og kortsiktige fordringer.
PENSJONER
En ytelsesplan er en pensjonsordning som ikke er en innskuddsplan. Ved regnskapsføring av pensjon som er ytelsesplan, kostnadsføres forpliktelsen over opptjeningstiden i henhold til planens opptjeningsformel. Allokeringsmetode tilsvarer planens opptjeningsformel med mindre det vesentlige av opptjeningen skjer mot slutten av opptjeningsperioden. Lineær opptjening legges da til grunn. For pensjonsordninger etter lov om foretakspensjon anvendes således lineær opptjening.
Estimatavvik og virkningen av endrede forutsetninger har tidligere blitt amortisert over forventet gjenværende opptjeningstid i den grad de overstiger 10 % av den største av pensjonsforpliktelsen og pensjonsmidlene (korridor). Prinsippet ble endret i 2014 slik at hele amortiseringen av akkumulert tap er kostnadsført. Virkningen av planendringer med tilbakevirkende kraft som ikke er betinget av fremtidig ansettelse, innregnes i resultatregnskapet umiddelbart. Planendringer med tilbakevirkende kraft som er betinget av fremtidig ansettelse, fordeles lineært over tiden frem til ytelsen ikke lenger er betinget av fremtidig ansettelse.
Netto pensjonsforpliktelse er differansen mellom nåverdien av pensjonsforpliktelsene og verdien av pensjonsmidler som er avsatt for betaling av ytelsene. Pensjonsmidlene vurderes til virkelig verdi. Måling av pensjonsforpliktelse og pensjonsmidler gjennomføres på balansedagen. Arbeidsgiveravgift er inkludert i tallene, og er beregnet av netto faktisk underfinansiering.
SKATT
Skattekostnaden i resultatregnskapet omfatter både periodens betalbare skatt og endring i utsatt skatt. Utsatt skatt beregnes med 22 % på grunnlag av de midlertidige forskjeller som eksisterer mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier, samt ligningsmessig underskudd til fremføring ved utgangen av regnskapsåret, vedrørende næringsdelen av virksomheten. Skatteøkende og skattereduserende midlertidige forskjeller som reverserer eller kan reversere i samme periode, er utlignet og nettoført.
KONTANTSTRØMOPPSTILLING
Kontantstrømoppstillingen er utarbeidet etter den indirekte metode. Kontanter og kontantekvivalenter omfatter kontanter, bankinnskudd og andre kortsiktige, likvide plasseringer.
Note 1 Immaterielle eiendeler
Konseptutviklings- kostnader |
Sum | |
---|---|---|
Anskaffelseskost pr. 01.01 | 2 133 320 | 2 133 320 |
Anskaffelseskost pr. 31.12 | 2 133 320 | 2 133 320 |
Akk. avskrivninger pr. 31.12 | -853 328 | -853 328 |
Bokført verdi pr. 31.12 | 1 279 992 | 1 279 992 |
Årets avskrivninger | 426 664 | 426 664 |
Økonomisk levetid | 5år | |
Avskrivningsplan | Lineær |
Note 2 Anleggsmidler - finansiering
Gjenvinnings- stasjoner |
Avfalls- beholdere mm. |
Transport- midler. |
Driftsløsøre, inventar, kontormarskiner ol. | Sum | |
---|---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost pr. 01.01 | 151 232 892 | 93 806 168 | 65 364 806 | 5 336 450 | 315 740 316 |
Tilgang | 3 494 537 | 226 679 | 3 934 500 | 93 554 | 7 749 270 |
Avgang | 0 | 0 | -68 453 340 | 0 | -68 453 340 |
Anskaffelseskost pr. 31.12 | 154 727 429 | 94 032 847 | 845 966 | 5 430 004 | 255 036 246 |
Akkumulerte avskrivninger pr. 31.12 | -22 808 843 | -82 897 206 | -403 767 | -3 704 899 | -109 814 715 |
Bokført verdi pr. 31.12 | 131 918 586 | 11 135 641 | 442 199 | 1 725 105 | 145 221 531 |
Årets avskrivninger | 6 818 125 | 2 277 590 | 7 686 711 | 672 668 | 17 455 094 |
Budsjetterte investeringer | 35 000 000 | 5 736 000 | 350 000 | 1 000 000 | 42 086 000 |
Økonomisk levetid | 16-30 år | 8-10 år | 5-8 år | 3-5 år | |
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | Lineær |
Finansiering | 2018 |
---|---|
Investeringer i varige driftsmidler | 7 749 270 |
Finansiert ved langsiktig gjeld | 0 |
Egenkapitalfinansiert | 7 749 270 |
Note 3 Betalingsmidler
Bundne innskudd | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Skattetrekksmidler | 840 708 | 853 517 |
Selskapet har pr. 31.12.2018 en trekklimit på kassekreditten på 25 millioner kroner.
Note 4 Til fremføring mot senere års gebyrinntekter
Kommune / avdeling | Akkumulert under-/ overskudd pr. 01.01.18 | Årets resultat | Akkumulert under-/ overskudd pr. 31.12.18 |
---|---|---|---|
Drammen | 10 998 842 | -10 998 842 | 0 |
Hurum | 1 413 877 | -1 413 877 | 0 |
Lier | 5 927 614 | -5 927 614 | 0 |
Modum | 2 466 891 | -2 466 891 | 0 |
Nedre Eiker | 6 243 803 | -6 243 803 | 0 |
Røyken | 1 249 210 | -1 249 210 | 0 |
Sande | 1 268 543 | -1 268 543 | 0 |
Svelvik | 2 135 110 | -2 135 110 | 0 |
Øvre Eiker | 6 756 554 | -6 756 554 | 0 |
Selvkostfond overskudd | 0 | 27 922 868 | 27 922 868 |
Farlig avfall næring | -141 298 | 261 647 | 120 349 |
Sum | 38 319 145 | -10 275 928 | 28 043 217 |
Hvorav: | |||
Sum akk. underskudd til fremføring (-) | -141 298 | 141 298 | 0 |
Sum akk. overskudd til fremføring (+) | 38 460 443 | -10 417 226 | 28 043 217 |
Selskapet har i 2018 foretatt en ekstraordinær utbetaling på kr 16 200 594 fra selvkostfondet til innbyggerne i eierkommunene gjennom en reduksjon av renovasjonsgebyret. Fra og med 2018 er renovasjonsgebyret basert på et felles selvkostregnskap for alle eierkommunene.
Note 5 Pensjoner
Selskapet er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon. Selskapets pensjonsordninger tilfredsstiller kravene i denne lov.
Foretaket har en kollektiv pensjonsordning for sine ansatte i Drammen Kommunale Pensjonskasse. Tjenestepensjonsordningen gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folketrygdens ytelser utgjør en samlet pensjon på 66 % av pensjonsgrunnlaget. Fremtidige premier/pensjonsforpliktelser vil påvirkes av risikomessige over- og underskudd på nåværende og tidligere ansatte både i foretaket, Drammen kommune og andre foretaksansatte som inngår i ordningen (multiemployer plan). Premien vil også være påvirket av avkastning, lønnsvekst og utvikling i folketrygdens grunnbeløp.
Pensjonskostnad | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 2 422 784 | 2 377 182 |
Rentekostnad av pensjonsforpliktelsen | 638 942 | 602 035 |
Amortisering av akkumulert tap/gevinst | 1 556 944 | 444 621 |
Avkastning på pensjonsmidlene | -879 923 | -654 127 |
Arbeidsgiveravgift | 527 163 | 390 529 |
Netto pensjonskostnad | 4 265 910 | 3 160 240 |
Pensjonsforpliktelse | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Beregnede pensjonsforpliktelser | 32 071 735 | 29 094 144 |
Pensjonsmidler (til markedsverdi) | -21 875 380 | -20 389 227 |
Arbeidsgiveravgift | 1 437 686 | 1 227 393 |
Netto pensjonsforpliktelse | 11 634 040 | 9 932 309 |
Økonomiske forutsetninger | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 2,40 % | 2,20 % |
Forventet lønnsregulering | 3,00 % | 2,75 % |
Forventet pensjonsreguleringer | 1,75 % | 1,50 % |
Forventet G-regulering | 2,50 % | 2,25 % |
Forventet avkastning på pensjonsmidler | 4,30 % | 4,10 % |
Avtalefestet pensjon, AFP 62–64 år, er en tariffavtalt arbeidsgiverpensjon som beregnes og utbetales av Drammen Kommunale Pensjonskasse, men finansieres i sin helhet av Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS.
Forpliktelse for AFP 62–64 år er avsatt med kr 0 pr. 31.12.2018.
Note 6 Skatt
Skattegrunnlaget | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Ordinært resultat før skattekostnad | -2 359 461 | 2 756 874 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 10 275 930 | 3 928 172 |
Selvkostrenter | 777 430 | 796 663 |
Kapitalavkastningsrenter | -3 104 269 | -2 901 201 |
Resultat farlig avfall (næring) | 261 647 | 409 706 |
Ordinært resultat før skattekostnad (næring) | 5 851 277 | 4 990 215 |
Permanente forskjeller | 44 483 | 34 993 |
Endring midlertidige forskjeller | 977 765 | -761 324 |
Skattegrunnlag | 6 873 525 | 4 263 884 |
Skattekostnad | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Betalbar skatt (23 % i år, 24 % i fjor) | 1 580 911 | 1 023 332 |
Endring utsatt skatt | 224 886 | 182 718 |
Effekt av endring i skattesats | -11 485 | -1 707 |
Skattekostnad | 1 794 312 | 1 204 343 |
Oversikt over midlertidige forskjeller | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Varige driftsmidler | 395 076 | 1 121 329 |
Fordringer | -125 000 | -80 000 |
Pensjonsforpliktelser | 948 174 | -809 483 |
Regnskapsmessige avsetninger | -69 764 | -61 125 |
Netto midlertidige forskjeller pr. 31.12. | 1 148 486 | 170 720 |
Utsatt skattefordel (22 % i år, 23 % i fjor) | 252 667 | 39 266 |
Betalbar skatt i balansen | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Beregnet skatt av årets resultat | 1 580 911 | 1 023 332 |
Betalbar skatt i balansen | 1 580 911 | 1 023 332 |
Iht. uttalelse fra skatteetaten datert 05.09.2013 vurderes det at skattefritaket etter skatteloven § 2–32 første ledd opprettholdes for selskapets håndtering av husholdningsavfall fra eierkommunene. Når det gjelder avfall fra næringskunder som skoler, barnehager og offentlige bygg, uttaler skatteetaten at virksomheten vil være skattepliktig etter skattelovens § 2–32 annet ledd.
Det er dermed beregnet og avsatt betalbar skatt i regnskapet.
Note 7 Lønnskostnad
Lønnskostnad | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Lønn | 14 846 599 | 15 081 978 |
Arbeidsgiveravgift | 2 441 118 | 2 477 139 |
Pensjonskostnader | 3 829 049 | 2 816 948 |
Andre lønnsrelaterte ytelser | 486 461 | 415 588 |
Sum | 21 603 226 | 20 791 653 |
Selskapet har sysselsatt 22 årsverk både i 2017 og 2018.
Note 8 Ytelser/godtgjørelser m.v. til daglig leder, styret og revisor
Ytelser til ledende personer: | Styret | Daglig leder |
---|---|---|
Lønn | 332 486 | 1 209 579 |
Andre ytelser | 0 | 13 467 |
Pensjonsutgifter | 0 | 263 478 |
Sum | 332 486 | 1 486 524 |
Revisor
Kostnadsført revisjonshonorar for 2018 utgjør kr 88 550, i tillegg utgjør honorar for andre tjenester kr 64 050. Beløpene er eksklusiv mva.
Note 9 Innskuddskapital og andelseierinformasjon
Innskuddskapitalen i Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS pr. 31.12 utgjør 1,0 millioner kroner. Selskapet har følgende andelseiere pr. 31.12:
Eiere | Eierandel |
---|---|
Drammen Kommune | 33,8 % |
Lier Kommune | 13,2 % |
Nedre Eiker Kommune | 12,6 % |
Røyken Kommune | 10,0 % |
Øvre Eiker Kommune | 9,3 % |
Modum Kommune | 7,7 % |
Hurum Kommune | 5,1 % |
Sande Kommune | 4,5 % |
Svelvik Kommune | 3,8 % |
Sum | 100% |
Note 10 Egenkapital
Innskutt egenkapital | Annen egenkapital | Sum | |
---|---|---|---|
Egenkapital pr. 01.01 | 1 000 000 | 13 472 614 | 14 472 614 |
Årets resultat 1) | 0 | 6 122 156 | 6 122 156 |
Egenkapital pr. 31.12 | 1 000 000 | 19 594 770 | 20 594 770 |
1) Spesifikasjon av årets resultat: | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|
Ordinært resultat før skattekostnad (næring) | 5 851 277 | 4 990 215 | |
Resultat farlig avfall næring tilbakeført | -261 647 | -409 706 | |
Skattekostnad på ordinært resultat næring | -1 794 312 | -1 204 343 | |
Selvkostrenter | -777 430 | -796 663 | |
Kapitalavkastningsrenter | 3 104 269 | 2 901 201 | |
Årets resultat | 6 122 156 | 5 480 703 |
Note 11 Fordringer og gjeld
Ingen av foretakets fordringer forfaller senere enn ett år etter regnskapsårets slutt.
Av foretakets gjeld forfaller kr 94 665 656 til betaling senere enn 5 år etter regnskapsårets slutt.
Selskapets gjeld er ikke sikret ved pant som følge av at eierkommunene, basert på selskapsformen, hefter for selskapets gjeld.
Note 12 Avsetning etterdrift
Kommune | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Drammen | 0 | 0 |
Hurum | 1 614 185 | 1 584 309 |
Lier | 2 799 654 | 2 782 980 |
Modum | 2 276 461 | 2 281 681 |
Nedre Eiker | 2 884 963 | 2 960 449 |
Røyken | 2 875 238 | 2 833 408 |
Sande | 1 670 963 | 1 735 563 |
Svelvik | 0 | 0 |
Øvre Eiker | 848 051 | 827 367 |
Sum | 14 969 515 | 15 005 758 |
RfD har ansvar for å dekke etterdriftskostnader der hvor husholdningsavfall historisk har blitt deponert. Med bakgrunn i beregninger er det avsatt for etterdriftskostnader i tråd med tabellen over. I regnskapsåret 2018 er det kostnadsført etterdriftskostnader med kr 1 240 845.
Avsetningen er nåverdien av estimerte kostnader til etterdrift i kontraktsperioden med kommunene. Det er en viss sansynlighet for at etterdriftsperioden og dermed kontraktene med kommunene må forlenges, imidlertid er det pr. nå ikke mulig å estimere størrelsen på denne delen av forpliktelsen pålitelig, og den er således ikke regnskapsført i tråd med NRS 13 Usikre forplikteler og betingede eiendeler. Det samme gjelder etterdrift for deponiene i Drammen og Svelvik hvor det p.t. ikke er noen tiltak som belastes abonnentene.
Note 13 Driftsinntekter
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Pr. Virksomhetsområde | ||
Gebyrinntekter | 224 820 298 | 229 478 839 |
Salg av avfallstyper og utleie renovasjonsbiler | 29 687 090/td> | 28 326 709 |
Sum | 254 507 386 | 257 805 548 |
Geografisk fordeling | ||
---|---|---|
Norge | 254 507 386 | 257 805 548 |
Det har i 2018 blitt utbetalt 16,2 mill til abonnentene som utjevning av selvkostfond, mot budsjettert 15,0 millioner. Utbetalingens størrelse er i henhold til vedtak på representantskapsmøte 1-2018.
I budsjettet var dette forutsatt regulert direkte mot selvkostfond, mens det i regnskapet er ført som en reduksjon i salgsinntekt. Dette prinsippet gjelder både budsjett og regnskap.