Styrets årsberetning for 2016
Les årsberetningRegnskapet for 2016
Les regnskapetStyrets årsberetning for 2016
1. Styrets sammensetning
Styret har i 2016 bestått av:
George Fulford,
styrets lederAndré Tangerud,
nestlederKari Solberg Økland,
styremedlemPer Håvard Kleven,
styremedlemAnne Kristine Teigen,
styremedlemGry Nessjøen,
ansattes observatørDet er avholdt 8 styremøter i 2016.
2. Oppsummering og kort om virksomheten
Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) har ansvar for innsamling og behandling av husholdningsavfall fra innbyggerne i ni kommuner. Dette er en lovpålagt kommunal oppgave som selskapet utfører etter delegasjonsvedtak fra eierkommunene.
Selskapet har i 2016 hatt lavere investeringer enn foregående år, siden to store byggeprosjekter ble fullført i 2015. Det har i 2016 vært utlyst flere store anbudskontrakter innenfor innsamling og avsetning av avfall. Ved alle nye kontrakter har det vært stor fokus på miljø og videreutvikling av tjenestetilbudet.
Regnskapet for 2016 viser et økonomisk resultat som er bedre enn budsjett. Dette gir en lavere belastning på selvkostfondet enn planlagt. Med bakgrunn i tidligere overskudd og økende selvkostfond ble renovasjonsgebyret for 2016 satt lavere enn kostnaden til renovasjonstjenesten. Det ble budsjettert med et underskudd. Dette er i henhold til retningslinjer for selvkost og skal bidra til å redusere selvkostfondet.
Selskapet har i 2016 flyttet til nye kontorlokaler på Grønland 1 i Drammen.
3. Representantskap
Representantskapet består av politisk valgte representanter fra hver av de ni eierkommunene. Ordfører i Nedre Eiker, Bent Inge Bye, er leder av representantskapet for inneværende periode. Det har vært avholdt to møter i representantskapet i 2016, hvorav et av møtene ble kombinert med besøk på biogassfabrikken «Den Magiske fabrikken».
4. Eierforhold, selskapsform og formål
Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD) er organisert som et interkommunalt selskap. Selskapet eies av kommunene Drammen, Hurum, Lier, Modum, Nedre Eiker, Røyken, Sande, Svelvik, og Øvre Eiker. Selskapets forretningskontor er i Drammen.
Selskapet skal oppfylle kommunenes forpliktelser knyttet til husholdningsavfall etter Forurensningsloven, gjeldende selskapsavtale og eierstrategi.
Eierstrategien er blitt revidert i 2016. En arbeidsgruppe bestående av en representant fra hver kommune har med ekstern bistand gjennomført en analyse av foretaket, evaluert tjenestetilbudet og gjennomgått eierstyringen. Forslag til ny eierstrategi ble fremlagt for kommunestyret i de ni eierkommunene høsten 2016 og er nå vedtatt av alle kommunene. Noen av endringene i den nye eierstrategien er at:
- Formålet er utvidet til også å kunne omfatte offentlige formålsbygg.
- Selskapet kan få delegert nye oppgaver, som eksempelvis drift av avfallsløsninger på offentlige utfartssteder.
- Det er gjort flere viktige presiseringer vedrørende etikk og miljø.
- Standardtjenesten skal baseres på et felles selvkostregnskap.
Eierkommunenes hovedformål med sitt eierskap i RfD er å sikre bolig- og fritidseiendommene, skoler og barnehager og, hvis ønskelig, andre offentlige formålsbygg for alle eierkommunene:
- Et fremtidsrettet og bærekraftig tjenestetilbud, som vektlegger eierkommunenes ambisjoner om reduserte utslipp av klimagasser, og som er tilrettelagt for kildesortering og gjenvinning av ressursene i avfallet.
- Et brukervennlig, fleksibelt og likeverdig tjenestetilbud for alle innbyggere, som på en positiv måte stimulerer til bærekraftige holdninger og adferd. Et vesentlig ledd i tjenestetilbudet er aktiv og målrettet informasjon.
- Et kostnadseffektivt tjenestetilbud, basert på samarbeid og stordrift, til konkurransedyktige priser.
Styret vil i 2017 gjennomgå selskapsstrategien og legge frem et forslag til behandling i representantskapet høsten 2017. Selskapsstrategien vil ta utgangspunkt i nasjonale og lokale avfallsstrategier samt forventninger fra eierne, slik det er nedfelt i gjeldende eierstrategi og selskapsavtale.
For driftsåret 2016 har styret lagt til grunn selskapsstrategien for 2014-17, som ble vedtatt av representantskapet i 2013. Styret legger stor vekt på å balansere målstyringen mellom de ulike forventningene til selskapet, og søker å optimalisere forholdet mellom miljø, tjenestetilbud og kostnader. Dette er vektlagt i selskapets forretningside:
RfD skal tilby miljøvennlig, brukervennlig og kostnadseffektiv renovasjon for innbyggerne og kommunene i Drammensregionen.
Selskapet har fastlagt strategiske mål basert på de tre begrepene i forretningsideen:
- RfD skal tilby en miljøvennlig renovasjonstjeneste
- RfD skal tilby en brukervennlig renovasjonstjeneste
- RfD skal tilby en kostnadseffektiv renovasjonstjeneste
Styret rapporterer oppnåelse av disse målene hvert år til selskapets eiere.
Selskapet har fastsatt etiske regler for virksomheten.
5. Selskapets virksomhet
Renovasjonstjenesten omfatter innsamling, transport og behandling av husholdningsavfall fra 85 000 husstander og 5 000 hytter, samt driftsansvar for syv gjenvinningsstasjoner. Frem til 2015 hadde RfD også ansvar for drift av returpunkter, men disse er nå nedlagt.
RfD har en begrenset virksomhet med innsamling og behandling av næringsavfall. Avfall fra skoler og barnehager er i henhold til gjeldende forskrift definert som næring.
Selskapet forestår ikke selv produksjon av renovasjonstjenestene, men det benyttes underleverandører etter forutgående anbudskonkurranser, slik at det i sum bygges opp et godt renovasjonstilbud til husstandene.
6. Redegjørelse for fortsatt drift
Forutsetningen for fortsatt drift er til stede og årsregnskapet for 2016 er satt opp under denne forutsetning.
Omfanget av næringskunder er lavt, og representerer etter styrets vurdering en ubetydelig økonomisk risiko. Regnskapsførsel knyttet opp til næringskunder holdes adskilt fra selvkostregnskapet for husholdningsavfall.
7. Arbeidsmiljø og likestilling
Selskapet hadde ved årets utgang 22 ansatte, 15 kvinner og 7 menn.
Det arbeides løpende med arbeidsmiljø og sykdomsforebyggende tiltak. Det er inngått avtale med St. Joseph Bedriftshelsetjeneste for å få bistand til dette arbeidet. RfD er en IA bedrift. Det har ikke inntrådt skader eller ulykker i 2016.
Selskapet tilstreber likestilling mellom kjønnene, og det praktiseres lik lønn for likt arbeid hensyntatt alder og erfaring. Av styrets fem medlemmer er det tre menn og to kvinner. Ansattes observatør i styret er kvinne. Av ledergruppens fire medlemmer er det to kvinner og to menn. Det er ikke iverksatt særskilte tiltak i forbindelse med likestilling, da dette ivaretas av den daglige driften.
I rekruttering og annen personalforvaltning ivaretar selskapet forutsetningene i likestillingsloven og diskrimineringsloven.
Arbeidsmiljø og samarbeidsforhold i bedriften er godt. Totalt sykefravær utgjør 4,3 prosent, som er en halvering fra året før. 2,5 prosent er korttidsfravær, mens 1,8 prosent er langtidsfravær. Langtidsfraværet er ikke relatert til forhold på arbeidsplassen.
8. Miljørapportering
Den daglige virksomheten skjer ved ordinær kontordrift. Kontordriften forurenser ikke det ytre miljøet. RfD er Miljøfyrtårnsertifisert som kontorbedrift.
Det benyttes underleverandører for å levere en samlet renovasjonstjeneste, og det er et betydelig transportinnslag i dette arbeidet. Ved anbudskonkurranser stilles krav til gode og rasjonelle transportløsninger hvor fornybart drivstoff, redusert støy og minimale utslipp tillegges betydelig vekt. Ved innsamlingskontrakten som ble utlyst i 2016 ble det stilt krav til bruk av fornybar energi på renovasjonsbilene.
Sluttbehandling av innsamlet avfall skjer etter anbudskonkurranser. I anbudene stilles det krav til gode og miljøvennlige løsninger, og optimal ressursutnyttelse.
RfD har utarbeidet en egen miljørapport med klimaregnskap for 2016. Her omregnes både positiv og negativ påvirkning på miljøet til CO2-ekvivalenter. Selskapets virksomhet bidrar positivt til reduserte utslipp gjennom utnyttelse av ressursene i avfallet. Modellen som er lagt til grunn for miljøregnskapet gir også beslutningsstøtte for vurdering av endringer i tjenesten sett ut fra et miljø- og klimaperspektiv.
Styret prioriterer aktivt å realisere de miljømål som eiere og samfunn setter for selskapets virksomhet. Dette skjer blant annet ved å videreutvikle kildesorteringsordningen som tilbys innbyggerne.
9. Samfunnsansvar
Selskapet søker å opptre samfunnsansvarlig innenfor områder som arbeidsgiverpolitikk, etikk og deltakelse i kompetanseutvikling innen selskapets kjernevirksomhet. Samfunnsansvaret er en integrert del av selskapets virksomhet og ansvaret uttrykkes gjennom de strategier, tiltak og aktiviteter som RfD planlegger og gjennomfører. Samfunnsansvar kommer til uttrykk for hvordan vi forvalter de ressurser vi disponerer og vår dialog med ansatte, eiere, kunder, lokalsamfunn og øvrige interessenter. Selskapet har vedtatt etiske retningslinjer som er gjeldende for alle ansatte og tillitsvalgte.
RfD stiller relevante krav til arbeidsmiljø og arbeidsvilkår hos bedrifter som utfører oppdrag på vegne av selskapet. Ved innsamlingskontrakten som ble utlyst i 2016 ble det blant annet stilt krav til relevant tarifflønn samt konkrete bestemmelser om HMS, arbeidstid og fortrinnsrett.
10. Kundefokus og brukervennlighet
Selskapet legger stor vekt på at tjenestetilbudet skal være brukervennlig, slik at det skal være enklest mulig for innbyggerne å kildesortere og ta miljøvennlige valg.
Tjenestetilbudet i Drammensregionen fungerer generelt godt, og de fleste innbyggerne er flinke til å sortere avfallet sitt. Selskapet anser allikevel at det fortsatt ligger et potensial for bedre sortering i husholdningene, og driver løpende med kampanjer og holdningsskapende arbeid.
Selskapet har innført henteordning for glass- og metallemballasje som er blitt godt mottatt i alle kommuner. Dette har vært et viktig bidrag til økt utsortering og bedre miljøgevinst. Innsamlet mengde glass- og metallemballasje har økt med omtrent 61 prosent siden 2014, da innsamlingen foregikk via returpunkter.
De nye gjenvinningsstasjonene i Røyken og Lier blir svært godt mottatt, og har fått økt besøk. Byggeprosjektene har vært krevende og har krevd mye ressurser, men har også ført til at innbyggerne i større grad benytter tilbudet i sin egen kommune.
I tråd med samfunnsutviklingen og myndighetenes politikk legger selskapet opp til økende bruk av elektronisk kommunikasjon med kundene. Det er blant annet utviklet app og SMS-baserte løsninger for hentedager, som erstatter behovet for kildesorteringskalender på papir. En enkel oversikt på papir tilbys til innbyggere som ikke er brukere av elektroniske løsninger.
I kundedialogen blir det lagt stor vekt på å få frem budskapet om hva avfallet blir til, og hvilken miljøgevinst gjenvinning har.
11. Redegjørelse for årsregnskapet og finansiell risiko
Resultatet for 2016 viser et underskudd som er planlagt med bakgrunn i at selskapet har store opparbeidede selvkostfond fra tidligere år. Resultatet er bedre enn vedtatt budsjett og i samsvar med de prognoser styret har forholdt seg til gjennom året.
Årsregnskapet for 2016 er gjort opp med et underskudd etter skatt på kr 7 155 226. Det budsjetterte resultatet var et underskudd etter skatt på kr 13 690 808. Det positive resultatavviket skyldes at inntektene har vært høyere enn budsjettert, samt at varekostnader har vært lavere enn budsjettert. En medvirkende årsak til reduserte varekostnader er at avfallsmengdene har gått ned med ca. 3 prosent.
Sum driftsinntekter utgjør kr 236 429 862 som fordeler seg slik:
• salgsinntekt | kr 214 782 354 |
• annen driftsinntekt | kr 21 647 508 |
Salgsinntektene er gebyrer som innbetales av den enkelte abonnent i de ni eierkommunene. Gebyrene ble satt ned i 2013 for å redusere opparbeidede selvkostfond, og tilbakeføre midlene til innbyggerne. I 2016 økte gebyrene i gjennomsnitt med 5 prosent. Kostnaden til renovasjon dekkes fortsatt ikke fullt ut av renovasjonsgebyret, men finansieres delvis av tidligere opparbeidet selvkostfond.
Annen driftsinntekt utgjør hovedsakelig salg av papp og papir, plast, glass og metall. Disse prisene følger internasjonale markedspriser, som har vært fallende.
Underskudd på selvkostregnskapet utgjør kr 11 973 818, mens det budsjetterte underskuddet var kr 18 217 156. Dette beløpet belastes selvkostfondet, som utregnes separat for hver enkelt kommune.
Det samlede selvkostfondet for husholdninger utgjør kr 42 798 323. Selskapet er i en fase hvor selvkostfondet gradvis reduseres gjennom planlagte underskudd. Renovasjonsgebyrene dekker ikke fullt ut den reelle kostnaden til renovasjon. Dette må i kommende år gjenspeiles i renovasjonsgebyrene, og er hensyntatt i selskapets økonomiplan.
Selskapet har fra 2015 innført et selvkostfond for farlig avfall fra næring, med et samlet resultat på kr -551 005.
RfD har overtatt et økonomisk ansvar fra kommunene til etterdrift av deponier hvor det tidligere har vært deponert husholdningsavfall. Selskapet gjennomfører beregninger basert på inngåtte kontrakter og oppdaterte tall fra kommunene. Siden dette er fremtidige kostnader hvor forpliktelsen allerede er påløpt, er styrets vurdering at det er riktig å avsette for forpliktelsene i regnskapet. Avsetning til etterdrift deponier viser for 2016 en fremtidig forpliktelse på kr 15 691 077.
Selskapet endret prinsipp for føring av pensjonsforpliktelser i 2014. Det gjøres en løpende utgiftsføring og balanseføring av pensjonsforpliktelser. Etter styrets vurdering gir dette bedre samsvar mellom regnskapet og selskapets reelle forpliktelser. Endringer i pensjonsforutsetninger gjør at forpliktelsen er økt med kr 291 881 i 2016, noe som gir tilsvarende økte kostnader.
Årets resultat fra næringsabonnenter, justert for selvkostrenter og kalkulatoriske renter utgjør kr 4 818 592 etter skatt, og foreslås overført til annen egenkapital.
Styret vurderer at selskapets økonomiske og finansielle stilling er tilfredsstillende, og mener at årsregnskapet gir et rettvisende bilde av selskapets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat.
Styret mener at den forretningsmessige og finansielle risiko for selskapets virksomhet er lav.
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskap og balanse med tilhørende noter fyllestgjørende informasjon om driften og stillingen ved årsskiftet.
Det er ikke inntrådt forhold etter årsskiftet som har betydning for bedømmelsen av årsregnskapet for 2016.
12. Fremtidsutsikter
En helhetlig utredning av fremtidig innsamlings-, sorterings- og mottakssystem for avfall ble vedtatt av representantskapet 4.12.2012. Det ble besluttet modernisering og kapasitetsøkning på mottaksanleggene samt endringer i innsamlingssystemer og kommunikasjonstiltak. Disse tiltakene er selskapet godt i gang med gjennomføringen av, og de vil være førende for virksomheten i flere år fremover.
De viktigste tiltakene fra «Fremtidens kildesortering i Drammensregionen» er:
- Bygge tre nye gjenvinningsstasjoner og ruste opp de fire øvrige.
- Bygge to omlastingsstasjoner, gjerne adskilt fra gjenvinningsstasjonene.
- Innføre henteordning for glass- og metallemballasje.
- La innsamling av klær og sko håndteres av andre aktører, men fortsatt ta det imot på gjenvinningsstasjonene.
- Legge ned returpunktene og erstatte dem med nye løsninger.
- Prioritere bruk av nedgravde løsninger i større grad.
- Bidra til bedre lokal utnyttelse av ressurser.
- Satse på fremtidsrettet brukerkommunikasjon.
Flere av disse tiltakene er nå gjennomført, men det gjenstår arbeider som vil bli realisert de nærmeste årene. Det skal bygges gjenvinningsstasjoner i Drammen og Eiker, og de mindre gjenvinningsstasjonene skal rustes opp. Det skal også bygges ny omlastingsstasjon sentralt i området.
Fra Miljødirektoratet er det kommet presiseringer om at alle kommuner er pålagt å tilby hytterenovasjon. RfD er godt i gang med dette, og det arbeides med å utvide dagens tilbud om hytterenovasjon, også i de kommuner som ikke har dette i dag.
Renovasjonsforskriften, som regulerer innbyggernes plikter og rettigheter i forhold til renovasjonsordningen, skal revideres og samordnes. Formålet med revideringen er at alle kommuner skal få likelydende renovasjonsforskrift, og at denne er oppdatert til dagens tjenestetilbud og regelverk. Målet er å fremlegge denne for politisk behandling i alle kommunestyrer før sommeren 2017.
Kontrakten for innsamling av avfall har nylig vært på anbud og har oppstart i mai 2017. Med tanke på de utfordringer som etter hvert er kjent fra Oslo og flere andre steder blir det lagt stor vekt på at implementeringen skal gjennomføres uten ulempe for brukerne. Dette er en komplisert og krevende oppgave, men dialogen med leverandøren er god og oppgaven vil få sterk fokus. Samtidig som hensynet til brukerne skal ivaretas er det lagt stor vekt på miljø og samfunnsansvar. Det vil bli fulgt nøye med på at ansattes rettigheter ivaretas på en god måte. Det er stilt krav til bruk av biogass på nye kjøretøy, som tas i bruk fra mai 2017.
Styret vil i kommende år bruke tid og ressurser til gjennomføring av tiltakene, med sikte på å oppnå en enda mer miljøvennlig, brukervennlig og kostnadseffektiv renovasjonsordning. Alle endringer vil foregå i samråd med kommunene, og det legges vekt på en god prosess med særlig vekt på kommunikasjonstiltak.
13. Eierstyring og selskapsledelse
RfD forvalter og drifter en lovpålagt ordning på vegne av eierkommunene, som igjen er knyttet til nasjonale og internasjonale bestemmelser. Dette er rammebetingelser som vil legge viktige føringer når selskapsavtale og selskapsstrategi skal gjennomgås i 2017.
Styret mener at selskapet har en tilfredsstillende organisasjon og ledelse sett opp mot selskapets nåværende drift. Nye tiltak og endrede arbeidsoppgaver gjør imidlertid at det i årene fremover vil være behov for kompetanseutvikling og gjennomføringskapasitet. Styret vil derfor løpende vurdere selskapets organisasjon opp mot de oppgaver selskapet skal løse, slik det er beskrevet i selskapsstrategien.
Drammen, 7. mars 2017
Resultatregnskap
Driftsinntekter | Note | 2016 | Budsjett | 2015 |
---|---|---|---|---|
Salgsinntekt | 13 | 214 782 354 | 211 539 888 | 201 942 713 |
Annen driftsinntekt | 13 | 21 647 508 | 23 014 843 | 21 588 597 |
Sum driftsinntekter | 236 429 862 | 234 554 731 | 223 531 310 |
Driftskostnader | Note | 2016 | Budsjett | 2015 |
---|---|---|---|---|
Varekostnad | 206 877 318 | 211 492 383 | 217 144 925 | |
Lønnskostnad | 6, 7 | 19 263 973 | 19 894 437 | 16 870 251 |
Avskrivning | 1 | 9 071 071 | 7 374 104 | 5 255 151 |
Annen driftskostnad | 1, 7 | 6 799 944 | 7 989 200 | 5 576 525 |
Sum driftskostnader | 242 012 306 | 246 750 124 | 244 846 852 | |
Driftsresultat | -5 582 444 | -12 195 393 | -21 315 542 |
Finansinntekter og finanskostnader | Note | 2016 | Budsjett | 2015 |
---|---|---|---|---|
Annen finansinntekt | 1 825 517 | 1 650 784 | 1 864 018 | |
Annen finanskostnad | 2 352 112 | 2 534 199 | 827 512 | |
Netto finansposter | -526 595 | -833 415 | 1 036 506 | |
Ordinært resultat før skattekostnad | -6 109 039 | -13 078 808 | -20 279 036 | |
Skattekostnad på ordinært resultat | 5 | 1 046 187 | 612 000 | 692 351 |
Årsresultat før fremføring gebyrinntekter | -7 155 226 | -13 690 808 | -20 971 388 | |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 3 | -11 973 818 | -18 217 156 | -23 585 889 |
Årsresultat | 4 818 592 | 4 526 348 | 2 614 501 |
Overføringer | Note | 2016 | Budsjett | 2015 |
---|---|---|---|---|
Overføringer annen egenkapital | 9 | 4 818 592 | 4 526 348 | 2 614 501 |
Sum overføringer | 4 818 592 | 4 526 348 | 2 614 501 |
Balanse
Anleggsmidler | Note | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|
Immaterielle eiendeler | |||
Utsatt skattefordel | 5 | 141 745 | 173 486 |
Sum immaterielle eiendeler | 141 745 | 173 486 | |
Varige driftsmidler | |||
Gjenvinningsstasjoner | 1 | 142 553 899 | 144 668 661 |
Avfallsbeholdere | 1 | 14 368 438 | 16 851 581 |
Driftsløsøre, inventar, kontormaskiner ol. | 1 | 3 074 611 | 676 236 |
Sum varige driftsmidler | 159 996 948 | 162 196 478 | |
Sum anleggsmidler | 160 138 693 | 162 369 964 |
Omløpsmidler | Note | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|
Fordringer | |||
Kundefordringer | 11 311 267 | 11 633 325 | |
Andre fordringer | 10 | 9 515 204 | 16 747 787 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 3 | 551 005 | 15 691 |
Sum fordringer | 21 377 476 | 28 396 802 | |
Bankinnskudd, kontanter og lignende | 2 | 125 415 801 | 46 419 247 |
Sum omløpsmidler | 146 793 277 | 74 816 050 | |
Sum eiendeler | 306 931 970 | 237 186 013 |
Egenkapital | Note | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|
Innskutt egenkapital | |||
Innskutt egenkapital | 8, 9 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Sum innskutt egenkapital | 1 000 000 | 1 000 000 | |
Opptjent egenkapital | |||
Annen egenkapital | 9 | 19 991 910 | 15 173 319 |
Sum opptjent egenkapital | 19 991 910 | 15 173 319 | |
Sum egenkapital | 20 991 910 | 16 173 319 |
Gjeld | Note | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|
Avsetninger for forpliktelser | |||
Pensjonsforpliktelser | 4 | 9 007 103 | 8 715 222 |
Andre avsetninger for forpliktelser | 10, 11 | 15 691 077 | 16 631 178 |
Sum avsetning for forpliktelser | 24 698 180 | 25 346 400 | |
Annen langsiktig gjeld | |||
Gjeld til kredittinstitusjoner | 1, 10 | 186 666 660 | 100 000 000 |
Sum annen langsiktig gjeld | 186 666 660 | 100 000 000 | |
Kortsiktig gjeld | |||
Leverandørgjeld | 22 975 892 | 31 873 924 | |
Betalbar skatt | 5 | 1 014 446 | 609 778 |
Skyldige offentlige avgifter | 1 636 722 | 1 519 579 | |
Annen kortsiktig gjeld | 12 | 6 149 837 | 7 426 187 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 3 | 42 798 323 | 54 236 827 |
Sum kortsiktig gjeld | 74 575 220 | 95 666 296 | |
Sum gjeld | 285 940 060 | 221 012 695 | |
Sum egenkapital og gjeld | 306 931 970 | 237 186 013 |
Noter
REGNSKAPSPRINSIPPER
Årsregnskapet er satt opp i samsvar med regnskapsloven og god regnskapsskikk. De benyttede prinsipper er i samsvar med tidligere år.
DRIFTSINNTEKTER
Inntektsføring ved salg av varer skjer på leveringstidspunktet. Gebyrer inntektsføres etter hvert som tjenesten utføres.
OMLØPSMIDLER/KORTSIKTIG GJELD
Omløpsmidler og kortsiktig gjeld omfatter poster som forfaller til betaling innen ett år etter balansedagen, samt poster som knytter seg til varekretsløpet. Øvrige poster er klassifisert som anleggsmiddel/langsiktig gjeld. Omløpsmidler vurderes til laveste av anskaffelseskost og virkelig verdi. Kortsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
ANLEGGSMIDLER/LANGSIKTIG GJELD
Anleggsmidler omfatter eiendeler bestemt til varig eie og bruk. Anleggsmidler vurderes til anskaffelseskost. Varige driftsmidler balanseføres og avskrives over driftsmidlenes økonomiske levetid. Varige driftsmidler nedskrives til virkelig verdi ved verdifall som forventes å ikke være forbigående. Nedskrivningen reveseres når grunnlaget for nedskrivningen ikke lenger er til stede. Langsiktig gjeld balanseføres til nominelt beløp på etableringstidspunktet.
FORDRINGER
Kundefordringer og andre fordringer oppføres til pålydende etter fradrag for avsetning til forventet tap. Avsetning til tap gjøres på grunnlag av individuelle vurderinger av de enkelte fordringene. I tillegg gjøres det for øvrige kundefordringer en uspesifisert avsetning for å dekke antatt tap.
Selskapets kundefordringer på husholdningsabonnenter er sikret ved legalpant og det er således ikke satt av til tap på disse fordringene.
FREMFØRING AV OVER- OG UNDERSKUDD
Virksomheten er regulert av Forurensningsloven. I henhold til Forurensningslovens § 34 skal kostnadene dekkes fullt ut gjennom gebyrinntektene. I henhold til retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester utgitt av Kommunal- og Regionaldepartementet, kan over- eller underskudd fremføres innenfor et 3- til 5-årsperspektiv for å utjevne svingninger i inntekter og kostnader. Det utarbeides særskilte selvkostregnskaper pr. kommune.
I balansen er akkumulert over- og underskudd henholdsvis klassifisert som kortsiktig gjeld og kortsiktige fordringer.
PENSJONER
En ytelsesplan er en pensjonsordning som ikke er en innskuddsplan. Ved regnskapsføring av pensjon som er ytelsesplan, kostnadsføres forpliktelsen over opptjeningstiden i henhold til planens opptjeningsformel. Allokeringsmetode tilsvarer planens opptjeningsformel med mindre det vesentlige av opptjeningen skjer mot slutten av opptjeningsperioden. Lineær opptjening legges da til grunn. For pensjonsordninger etter lov om foretakspensjon anvendes således lineær opptjening.
Estimatavvik og virkningen av endrede forutsetninger har tidligere blitt amortisert over forventet gjenværende opptjeningstid i den grad de overstiger 10 % av den største av pensjonsforpliktelsen og pensjonsmidlene (korridor). Prinsippet ble endret i 2014 slik at hele amortiseringen av akkumulert tap er kostnadsført. Virkningen av planendringer med tilbakevirkende kraft som ikke er betinget av fremtidig ansettelse, innregnes i resultatregnskapet umiddelbart. Planendringer med tilbakevirkende kraft som er betinget av fremtidig ansettelse, fordeles lineært over tiden frem til ytelsen ikke lenger er betinget av fremtidig ansettelse.
Netto pensjonsforpliktelse er differansen mellom nåverdien av pensjonsforpliktelsene og verdien av pensjonsmidler som er avsatt for betaling av ytelsene. Pensjonsmidlene vurderes til virkelig verdi. Måling av pensjonsforpliktelse og pensjonsmidler gjennomføres på balansedagen. Arbeidsgiveravgift er inkludert i tallene, og er beregnet av netto faktisk underfinansiering.
SKATT
Skattekostnaden i resultatregnskapet omfatter både periodens betalbare skatt og endring i utsatt skatt. Utsatt skatt beregnes med 24 % på grunnlag av de midlertidige forskjeller som eksisterer mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier, samt ligningsmessig underskudd til fremføring ved utgangen av regnskapsåret, vedrørende næringsdelen av virksomheten. Skatteøkende og skattereduserende midlertidige forskjeller som reverserer eller kan reversere i samme periode, er utlignet og nettoført.
KONTANTSTRØMOPPSTILLING
Kontantstrømoppstillingen er utarbeidet etter den indirekte metode. Kontanter og kontantekvivalenter omfatter kontanter, bankinnskudd og andre kortsiktige, likvide plasseringer.
Note 1 Anleggsmidler - finansiering
Gjenvinningsstasjoner | Avfallsbeholdere mm. | Driftsløsøre, inventar, kontormarskiner ol. | Sum | |
---|---|---|---|---|
Anskaffelseskost pr. 01.01 | 147 861 337 | 92 494 688 | 3 110 148 | 243 466 173 |
Tilgang | 3 950 720 | 135 450 | 2 785 371 | 6 871 541 |
Avgang | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anskaffelseskost pr. 31.12 | 151 812 057 | 92 630 138 | 5 895 519 | 250 337 714 |
Akkumulerte avskrivninger pr. 31.12 | -9 258 158 | -78 261 700 | -2 820 908 | -90 340 766 |
Bokført verdi pr. 31.12 | 142 553 899 | 14 368 438 | 3 074 611 | 159 996 948 |
Årets avskrivninger | 6 065 482 | 2 618 593 | 386 996 | 9 071 071 |
Budsjetterte investeringer | 69 100 000 | 1 200 000 | 1 700 000 | 72 000 000 |
Økonomisk levetid | 16-30 år (leieperioden på tomten) | 8-10 år | 3-5 år | |
Avskrivningsplan | Lineær | Lineær | Lineær | |
Årlig leie av ikke balanseførte driftsmidler | 0 | 0 | 12 048 | 12 048 |
Gjennomsnittlig gjenstående leieperiode på de leide driftsmidlene er 3 år.
Finansiering | 2016 |
---|---|
Investeringer i varige driftsmidler | 6 871 541 |
Finansiert ved langsiktig gjeld | -6 871 541 |
Egenkapitalfinansiert | 0 |
Note 2 Betalingsmidler
Bundne innskudd | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Depositum | 0 | 354 603 |
Skattetrekksmidler | 779 444 | 744 259 |
Sum | 779 444 | 1 098 862 |
Selskapet har pr. 31.12.2016 en trekklimit på kassekreditten på 25 millioner kroner.
Note 3 Til fremføring mot senere års gebyrinntekter
Kommune / avdeling | Akkumulert under-/ overskudd pr. 01.01.16 | Årets resultat | Akkumulert under-/ overskudd pr. 31.12.16 |
---|---|---|---|
Drammen | 15 172 142 | -4 145 555 | 11 026 587 |
Hurum | 3 364 829 | -1 211 212 | 2 153 617 |
Lier | 6 302 137 | -233 477 | 6 068 659 |
Modum | 291 270 | 812 843 | 1 104 113 |
Nedre Eiker | 8 234 354 | -1 353 838 | 6 880 516 |
Røyken | 6 458 500 | -3 080 025 | 3 378 475 |
Sande | 2 943 140 | -804 681 | 2 138 459 |
Svelvik | 3 475 800 | -671 481 | 2 804 318 |
Øvre Eiker | 7 994 656 | -751 078 | 7 243 579 |
Farlig avfall næring | -15 691 | -535 314 | -551 005 |
Sum | 54 221 136 | -11 973 818 | 42 247 319 |
Hvorav: | |||
Sum akk. underskudd til fremføring (-) | -15 691 | -535 314 | -551 005 |
Sum akk. overskudd til fremføring (+) | 54 236 827 | -11 438 503 | 42 798 324 |
Note 4 Pensjoner
Selskapet er pliktig til å ha tjenestepensjonsordning etter lov om obligatorisk tjenestepensjon. Selskapets pensjonsordninger tilfredsstiller kravene i denne lov.
Foretaket har en kollektiv pensjonsordning for sine ansatte i Drammen Kommunale Pensjonskasse. Tjenestepensjonsordningen gir ved full opptjening en alderspensjon som sammen med folke- trygdens ytelser utgjør en samlet pensjon på 66 % av pensjonsgrunnlaget. Fremtidige premier / pensjonsforpliktelser vil påvirkes av risikomessige over- og underskudd på nåværende og tidligere ansatte både i foretaket, Drammen kommune og andre foretaksansatte som inngår i ordningen (multiemployer plan). Premien vil også være påvirket av avkastning, lønnsvekst og utvikling i folke- trygdens grunnbeløp.
Pensjonskostnad | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | 2 036 997 | 2 213 381 |
Rentekostnad av pensjonsforpliktelsen | 559 153 | 499 091 |
Amortisering av akkumulert tap/gevinst | 78 109 | -1 506 518 |
Avkastning på pensjonsmidlene | -547 641 | -450 168 |
Arbeidsgiveravgift | 299 853 | 106 566 |
Netto pensjonskostnad | 2 426 471 | 862 352 |
Pensjonsforpliktelse | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Beregnede pensjonsforpliktelser | 25 259 770 | 23 503 740 |
Pensjonsmidler (til markedsverdi) | -17 365 727 | -15 865 508 |
Akkumulert gevinst (tap) | 0 | 0 |
Arbeidsgiveravgift | 1 113 060 | 1 076 991 |
Netto pensjonsforpliktelse | 9 007 103 | 8 715 222 |
Økonomiske forutsetninger | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Diskonteringsrente | 2.40 % | 2.40 % |
Forventet lønnsregulering | 2.75 % | 2.75 % |
Forventet pensjonsreguleringer | 1.50 % | 1.50 % |
Forventet G-regulering | 2.25 % | 2.25 % |
Forventet avkastning på pensjonsmidler | 3.60 % | 3.30 % |
Avtalefestet pensjon, AFP 62-64 år, er en tariffavtalt arbeidsgiverpensjon som beregnes og utbetales av Drammen Kommunale Pensjonskasse, men finansieres i sin helhet av Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS.
Forpliktelse for AFP 62-64 år er avsatt med kr 0 pr. 31.12.2016.
Note 5 Skatt
Skattegrunnlaget | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Ordinært resultat før skattekostnad | -6 109 039 | -20 279 036 |
Til fremføring mot gebyrinntekter senere år | 11 973 818 | 23 585 889 |
Selvkostrenter | 810 214 | 1 268 521 |
Kapitalavkastningsrenter | -2 008 554 | -1 978 313 |
Resultat farlig avfall (næring) | -535 314 | -15 691 |
Ordinært resultat før skattekostnad (næring) | 4 131 125 | 2 581 369 |
Permanente forskjeller | 29 999 | 25 150 |
Endring midlertidige forskjeller | -103 340 | -348 082 |
Skattegrunnlag | 4 057 784 | 2 258 437 |
Skattekostnad | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Betalbar skatt (25 % i år, 27 % i fjor) | 1 014 446 | 609 778 |
Endring utsatt skatt | 25 835 | 68 694 |
Effekt av endring i skattesats | 5 906 | 13 879 |
Skattekostnad | 1 046 187 | 692 351 |
Oversikt over midlertidige forskjeller | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Varige driftsmidler | 244 218 | 109 075 |
Fordringer | -75 000 | -75 000 |
Pensjonsforpliktelser | -728 675 | -697 218 |
Regnskapsmessige avsetninger | -31 147 | -30 800 |
Netto midlertidige forskjeller pr. 31.12. | -590 603 | -693 943 |
Utsatt skattefordel (24 % i år, 25 % i fjor) | -141 745 | -173 486 |
Betalbar skatt i balansen | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Beregnet skatt av årets resultat | 1 014 446 | 609 778 |
Betalbar skatt i balansen | 1 014 446 | 609 778 |
Selskapet ba i 2013 skatteetaten om en fornyet vurdering av skatteplikten. Ihht. uttalelse fra skatteetaten datert 05.09.2013 vurderes det at skattefritaket etter skatteloven § 2-32 første ledd opprettholdes for selskapets håndtering av husholdningsavfall fra eierkommunene. Når det gjelder avfall fra næringskunder som skoler, barnehager og offentlige bygg, uttaler skatteetaten at virksomheten vil være skattepliktig etter skattelovens § 2-32 annet ledd.
Det er dermed beregnet og avsatt betalbar skatt i regnskapet.
Note 6 Lønnskostnad
Lønnskostnad | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Lønn | 14 308 657 | 13 110 101 |
Arbeidsgiveravgift | 2 316 309 | 2 074 200 |
Pensjonskostnader | 2 188 498 | 879 199 |
Andre lønnsrelaterte ytelser | 450 509 | 806 750 |
Sum | 19 263 973 | 16 870 251 |
Selskapet har i 2016 sysselsatt 22 årsverk. Dette er det samme som i 2015.
Note 7 Ytelser/godtgjørelser m.v. til daglig leder, styret og revisor
Ytelser til ledende personer: | Styret | Daglig leder |
---|---|---|
Lønn | 352 242 | 1 148 137 |
Andre ytelser | 0 | 9 578 |
Pensjonsutgifter | 0 | 136 200 |
Sum | 352 242 | 1 293 915 |
Revisor
Kostnadsført revisjonshonorar for 2016 utgjør kr 100 235, i tillegg utgjør honorar for andre tjenester kr 89 738. Beløpene er eksklusiv mva.
Note 8 Innskuddskapital og andelseierinformasjon
Innskuddskapitalen i Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS pr. 31.12 utgjør 1,0 millioner kroner.
Selskapet har følgende andelseiere pr. 31.12:
Eiere | Eierandel |
---|---|
Drammen Kommune | 33.8 % |
Lier Kommune | 13.2 % |
Nedre Eiker Kommune | 12.6 % |
Røyken Kommune | 10.0 % |
Øvre Eiker Kommune | 9.3 % |
Modum Kommune | 7.7 % |
Hurum Kommune | 5.1 % |
Sande Kommune | 4.5 % |
Svelvik Kommune | 3.8 % |
Sum | 100% |
Note 9 Egenkapital
Innskutt egenkapital | Annen egenkapital | Sum | |
---|---|---|---|
Egenkapital pr. 01.01 | 1 000 000 | 15 173 319 | 16 173 319 |
Årets resultat 1) | 0 | 4 818 592 | 4 818 592 |
Egenkapital pr. 31.12 | 1 000 000 | 19 991 910 | 20 991 910 |
1) Spesifikasjon av årets resultat: | 2016 | 2015 | |
---|---|---|---|
Ordinært resultat før skattekostnad (næring) | 4 131 125 | 2 581 369 | |
Resultat farlig avfall næring tilbakeført | 535 314 | 15 691 | |
Skattekostnad på ordinært resultat næring | -1 046 187 | -692 351 | |
Selvkostrenter | -810 214 | -1 268 521 | |
Kapitalavkastningsrenter | 2 008 554 | 1 978 313 | |
Årets resultat | 4 818 592 | 2 614 501 |
Note 10 Fordringer og gjeld
Ingen av foretakets fordringer forfaller senere enn ett år etter regnskapsårets slutt.
Av foretakets gjeld forfaller kr 175 136 729 til betaling senere enn 5 år etter regnskapsårets slutt.
Selskapets gjeld er ikke sikret ved pant som følge av at eierkommunene, basert på selskapsformen, hefter for selskapets gjeld.
Note 11 Avsetning etterdrift
Kommune | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Drammen | 0 | 0 |
Hurum | 1 582 512 | 1 617 933 |
Lier | 3 021 717 | 3 452 797 |
Modum | 2 424 392 | 2 592 382 |
Nedre Eiker | 3 143 191 | 3 305 126 |
Røyken | 2 815 488 | 2 821 796 |
Sande | 1 856 229 | 1 974 894 |
Svelvik | 0 | 0 |
Øvre Eiker | 847 547 | 866 250 |
Sum | 15 691 077 | 16 631 178 |
RfD har ansvar for å dekke etterdriftskostnader der hvor husholdningsavfall historisk har blitt deponert. Det ble i 2014 og 2015 arbeidet med å kartlegge og estimere hvor store etterdriftskostnader det er påregnelig at vil komme. Med bakgrunn i beregningene er det avsatt for etterdriftskostnader i tråd med tabellen over. I regnskapsåret 2016 er det kostnadsført etterdriftskostnader med kr 1 082 772.
Avsetningen er nåverdien av estimerte kostnader til etterdrift i kontraktsperioden med kommunene. Det er en viss sansynlighet for at etterdriftsperioden og dermed kontraktene med kommunene må forlenges, imidlertid er det pr. nå ikke mulig å estimere størrelsen på denne delen av forpliktelsen pålitelig, og den er således ikke regnskapsført i tråd med NRS 13 Usikre forplikteler og betingede eiendeler. Det samme gjelder etterdrift for deponiene i Drammen og Svelvik hvor det p.t. ikke er noen tiltak som belastes abonnentene.
Note 12 Betingede hendelser
Selskapet er under en pågående rettssak med en leverandør som har ytt konsulenttjenester til selskapet. Dommen er pr. dato for regnskapsavleggelse ikke rettskraftig. Utfallet av dommen er usikkert og et eventuelt oppgjør som følge av en rettskraftig dom anses ikke å kunne måles pålitelig, og er følgelig ikke regnskapsført i henhold til NRS 13. Det er imidlertid avsatt for kostnader knyttet til hovedforhandlingene. Hendelsen er ikke forventet å få vesentlig innvirkning på regnskapet slik det foreligger.
Note 13 Driftsinntekter
2016 | 2015 | |
---|---|---|
Pr. Virksomhetsområde | ||
Gebyrinntekter | 214 782 355 | 201 942 713 |
Salg av avfallstyper | 21 647 508 | 21 588 597 |
Sum | 236 429 862 | 223 531 310 |
Geografisk fordeling | ||
---|---|---|
Norge | 236 429 862 | 223 531 310 |
Kontantstrømanalyse
Kontantstrømmer fra operasjonelle aktiviteter | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Ordinært resultat før skatt | -6 109 039 | -20 279 036 |
Periodens betalte skatt | -609 778 | -393 108 |
Gevinst ved salg av anleggsmidler | 0 | -28 000 |
Ordinære avskrivninger | 9 071 071 | 5 255 151 |
Endring i kundefordringer og leverandørgjeld | -8 575 974 | 1 938 483 |
Forskjell mellom kostnadsført pensjon og inn-/utbetalinger | 291 881 | -1 458 622 |
Forskjell mellom kostnadsført etterdrift og inn-/utbetalinger | -940 101 | 1 045 273 |
Endring i andre tidsavgrensningsposter | 6 073 374 | -1 361 261 |
Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter | -798 566 | -15 281 120 |
Kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Innbetalinger ved salg av varige driftsmidler | 0 | 28 000 |
Utbetalinger ved kjøp av varige driftsmidler | -6 871 541 | -128 630 039 |
Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter | -6 871 541 | -128 602 039 |
Kontantstrømmer fra finansieringsaktiviteter | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Innbetaling ved opptak av ny langsiktig gjeld | 100 000 000 | 100 000 000 |
Utbetalinger ved nedbetaling av langsiktig gjeld | -13 333 340 | 0 |
Netto kontantstrøm fra finansieringsaktiviteter | 86 666 660 | 100 000 000 |
Netto endring i likvider i året | 78 996 553 | -43 883 159 |
Kontanter og bankinnskudd pr. 01.01. | 46 419 247 | 90 302 407 |
Kontanter og bankinnskudd pr. 31.12. | 125 415 801 | 46 419 247 |